I augusti kunde Ikea för första gången notera att onlineförsäljningen kommit upp i över en miljard euro på ett år, något som motsvarar ungefär tre procent av företagets totala omsättning. Nu tänker möbeljätten rulla ut sin e-handelssatsning till alla sina befintliga marknader. Ikeas plan är att tio procent av omsättningen kommer in genom onlineförsäljningen 2020, enligt Bloomberg Business.
Testar nytt webbsystem
För närvarande har Ikea onlineförsäljning i 13 av sina 28 länder, men företaget håller på att testa ett nytt webbsystem på Irland. Förhoppningsvis ska det kunna användas på fler marknader framöver. Planen ska enligt uppgift vara att gå in på nya marknader redan nästa år.
- Vi har redan 1,9 miljarder besökare på Ikea.com så det är inte bara som att man kopplar ihop två sladdar och sedan fungerar det. Det krävs enorma investeringar i system och distributionsnätverk innan vi kan lansera på nya marknader, ska Ikeas VD Peter Agnefjäll ha sagt i en intervju.
Han har dock inte velat uppge hur mycket satsningarna kostar Ikea. I takt med att e-handeln ska ta en större del av Ikeas försäljning, väntar också satsningar på de fysiska varuhusen.
- E-handeln ska bli en större del i vår plan på tillväxt. Vi förväntar oss också att vi kan få fler kunder till våra existerande varuhus, och kombinera det med bättre produkter, säger Peter Agnefjäll.