Folkhälsomyndigheten avser införa ett maxtak för antalet besökare i butiker till 500 personer i varuhus. Det i tillägg till de redan rådande bestämmelserna om tio kvadratmeter per kund i butiken.
Ett besked som togs emot med bestörtning av såväl Gekås Ullared som Svensk Handel.
För stora varuhus räcker inte 500 besökare för att få verksamheten att gå runt. Då är det bättre att använda pandemilagen för att stänga ned verksamheter och betala ut stöd till drabbade företag, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Vi kommer att tappa 70-75 procent av våra kunder, säger Patrik Levin, vd på Gekås, till SVT.
Tanken är att det nya maxtaket ska införas nu på lördag, alltså den 6 mars, och en av de aktörer som drabbas är Ikea, som har flertalet stora varuhus - inte minst i anslutning till storstäderna.
Möbeljätten riktar dock ingen kritik mot myndighetens besked. De säger att man hela tiden valt att anpassa sig till de regler som sätts upp och att det inte blir något undantag den här gången heller.
Vi har sagt att vi ska följa det som våra svenska myndigheter bestämmer och vi känner respekt för beslutet. Vi förstår varför, man vill minska smittspridningen. Så vi väljer att lägga energi på att hitta så bra lösningar vi kan. Sen önskar vi förstås att det inte fanns någon pandemi överhuvudtaget, säger Mattias Hennius, på Ikeas pressavdelning, till Ehandel.
"Rutiner på plats"
Skillnaden på maxantalet besökare i varuhusen blir dock stor på flera håll för Ikea. Det största varuhuset, som återfinns i Kungens Kurva, skulle behöva sänka sitt tak från dagens 2000 kunder, om förslaget träder i kraft. Men Ikea säger sig vara väl förberedda.
Vi har rutiner på plats där vi kan släppa in kunder allt eftersom, om det kommer många besökare på en gång. Så på så vis blir det inget nytt.
Att det däremot kommer att bli en märkbar förändring i de större varuhusen råder det dock inga tvivel om.
Om du tar de stora varuhusen så blir det en tydlig skillnad. Samtidigt har vi generellt sett inte någon trängsel i våra varuhus. Dels är våra varuhus stora och dels har besökstalen gått ned något, samtidigt som e-handeln ökat, vilket är helt naturligt med tanke på läget, säger Mattias Hennius.
"Tänker inte lyssna"
Svensk Handel är dock inte nöjda och förväntar sig samtidigt inte att få gehör för kritiken.
Vad är det för poäng att skicka ut frågan på remiss om myndigheten ändå inte tänker lyssna på svaren? Det är ett anmärkningsvärt agerande från myndighetens sida, säger Karin Johansson.