ANNONS

IKEA byter betalplattform - i både e-handeln och varuhusen

"Vi är enormt stolta".

Ikea renoverar sina betalningssystem såväl online som i de fysiska butikerna globalt.

Möbeljätten har nämligen valt att byta betalplattform till Adyen och säger att anledningen är att det ska ge nya kundinsikter och bättre lojalitetsfunktioner över flera kanaler samtidigt.

Dessutom ska den egna finansiella rapporteringen bli lättare.

ANNONS

Men vilka kundinsikter man är det man ska få tillgång till? Enligt Adyen handlar det om att Ikea kommer att kunna analysera köpbeteenden över olika kanaler när all betaldata samlas på en gemensam plattform.

Vi är enormt stolta över partnerskapet med Ikea som kommer att hjälpa till att skala upp deras arbete med att förstå sina kunder och de beteenden som leder till långsiktiga relationer med det ikoniska varumärket, säger Tobias Lindh, vd för Adyen i Norden och Baltikum, i en kommentar.

Skiftet av plattform ska även kunna ge Ikea fler affärsmöjligheter genom hela livscykeln. Något som blir extra viktigt med kedjans second hand-satsning.

LÄS ÄVEN: IKEA talar ut om nya satsningen: “Stort intresse”

Nils Lund
nils@ehandel.se