När Ikea släppte en av sina senaste kampanjer i Australien blev företaget anklagat för religiös appropriering samt "hån mot spirituella utövanden". Det var Rajan Zed, grundare av organisationen Universal Society of Hinduism, som kritiserade Ikeas reklamfilm där en kvinna utför yogaposer döpta efter olika Ikea-produkter.
LÄS ÄVEN: Ikeas reklam upprör: ”Religiös appropriering”
Rajan Zed uppmanade Ikea att ta ner kampanjen och avlutade sitt uttalande med att säga att han förväntar sig en offentligt ursäkt. Nu svarar Ikea att man inte menade att uppröra någon.
Vi är ledsna om denna reklamkampanj från Ikea Australien på något sätt har upplevts som stötande. Det var inte vår avsikt utan syftet med reklamen var att uppmuntra australiensarna att hitta balans i dessa tider och att göra det i sitt hem, sinne och hjärta, säger Cecilia Franck, Communication Business Partner på Ikea Sverige, till Ehandel.
Jämlikhet, mångfald och inkludering är kärnvärden för oss på Ikea och vi strävar efter att vara en kraft för positiv förändring i vårt samhälle.
Kommer ni att ta ner kampanjen efter det här?
Nej, det finns inga planer på det, avslutar Cecilia Franck.