ANNONS

IKEA avslöjar: Så stor andel står e-handeln för nu

IKEA har gjort omfattande satsningar på digitala tjänster - nu växer e-handeln.

Låg på 5 procent 2018.

ANNONS

Landets omni-aktörer brukar lyfta fram e-handeln som den delen av verksamheten som har den starkaste tillväxten. Det gäller även för Ikea, som efter sitt senaste hela verksamhetsår rapporterade att e-handeln hade ökat med 40 procent. Som jämförelse ökade möbeljättens totala omsättning med 1,2 procent.

LÄS ÄVEN: E-handeln räddade IKEA: "Det största någonsin"

"Ungefär en tredjedel"

Sedan dess har Ikea satsat stort på att utveckla mer e-handelsvänliga butiksformat, vilket förmodligen inte har undgått någon. Så sent som i går lanserade företaget en så kallad planeringsstudio i Bromma, där alla varor måste beställas hem.

LÄS ÄVEN: IKEA:s nya studio invigd - "lugn ström av besökare"

Satsningarna på e-handel i kombination med pandemin har fått Ikeas kunder att i allt högre utsträckning vända sig till nätet när de vill köpa varor från företaget. Faktum är att e-handeln numera står för en tredjedel av företagets försäljning. Det kan jämföras med att andelen låg på cirka fem procent i slutet av 2018, enligt en artikel i SvD.

I dagsläget uppgår vår online-genererade försäljning till ungefär en tredjedel av vår totala försäljning. I denna kategorin ingår dels försäljning via e-handel men också kundtjänst, personliga planeringsmöten, inredningstjänster och andra digitala tjänster, skriver Arvid Stigland, presskontakt på Ikea Sverige, i ett mejl till Ehandel.

Tror på ökad e-handel

Han bekräftar att företaget prioriterar att ge kunderna möjligheten att besöka Ikea i olika kanaler. De nya butiksformaten är ett exempel på det. Man har också satsat på digitala verktyg i de traditionella varuhusen, vilket ska ge kunderna en "mer sömlös" upplevelse.

Vi fokuserar på våra kunder oavsett kanal eller beröringspunkt - så att de får en lika bra upplevelse oavsett i vilken kanal de väljer att möta oss.

Enligt Arvid Stigland förbereder sig Ikea på en framtid där e-handeln mycket väl kan ta en ännu större roll.

När traditionellt två tredjedelar av vår försäljning kommit via våra fysiska varuhus och resterande online, kan det mycket väl vara så att fördelningen är det omvända om tio år, avslutar han.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap