ANNONS

Idén lockar hundratals aktörer: "Influencers är framtidens e-handlare"

Pontus Karlsson, vd på Off Script

150 varumärken och 200 profiler ombord.

ANNONS

I april pratade vi med entreprenören och influencern Henrietta Fromholtz som tillsammans med entreprenörerna Pontus Karlsson och Gus Fune, lanserade e-handelsplattformen Off Script. Hon berättade om deras unika koncept - att ge influencers makten över vad de vill skapa efterfrågan på och att profilerna ska få en proportionerlig ersättning för den efterfrågan som skapas.

LÄS ÄVEN: De gör influencers till retailers – ”en övermäktig uppgift”

Idag, någon månad efter den officiella lanserigen, har företaget redan över 150 varumärken och cirka 200 influencers kopplade till plattformen.

Det är ett tydligt tecken på vilket håll marknaden går åt, säger Pontus Karlsson, vd på Off Script, till Ehandel.

Några av de varumärken som finns hos Off Script är Safira, Mantle, Nividas, Drop of Mindfulness, Lugot, Powher, Blame Lilac och Silfen Studio. Men för den som inte har hängt med så ska vi snabbt påminna vad företagets e-handelskonceptet går ut på: Kort sagt kan influencers eller andra kända profiler koppla upp sig och får då ett eget "rum" på plattformen där de kan visa upp och tipsa om produkter.

Skillnaden mellan influencers kommersiella samarbeten på sociala medier och Off Script är följande: På sociala medier får influencers ersättning för den sortens och mängden reklaminnehåll som uppdragsgivaren, till exempel ett varumärke, och profilen kommer överens om. Om ett inlägg på Instagram och en video på Youtube ska ingå i ett samarbete kommer parterna överens om vad influencern ska få för ersättning för det materialet, baserat på till exempel profilens konvertering och antal följare. I vissa fall kan profiler även få en viss procent på de köp som genomförs med influencerns rabattkod.

Men på Off Script är det influencern som väljer vad för produkt den vill göra reklam för och hur det ska se ut. På sin Off Script-sida visar profilen upp bilder och klipp, precis som på Instagram, där den rekommenderar produkter, gör recensioner eller visar upp sina favoriter eller nya inköp. Den efterfrågan som då skapas på en produkt får influencern betalt för, då produkterna kan köpas direkt via profilens shop på Off Script. För varumärket i fråga, vars produkt det är, får det sin produkt såld och marknadsförd av en influencer, och influencern får alltså betalt för varje såld produkt och inte bara för att göra reklam.

Influencers är framtidens e-handlare. Vår plattform bygger på en teknik som gör det enkelt för influencers inom olika kategorier att sätta upp en shop, sälja sina rekommendationer från olika varumärken med endast en checkout, säger Pontus Karlsson.

Människor litar på människor. Vi möjliggör för kunden att handla direkt av människor man litar på och inspireras av. Samtidigt möjliggör vi för denna nya generation entreprenörer och influencers att ta ett ytterligare steg. Som konsument har kurering och rekommendationer blivit allt viktigare. Som exempel så kan du hitta över 2600 alternativ på en vit t-shirt på en vanlig marknadsplats, men med Off Script kan du istället köpa noga utvalda produkter från människor du följer och litar på.

Från varumärkens perspektiv funkar Off Script på samma sätt som för influencers. Varje varumärke har sin sida, eller e-handelsbutik om man vill kalla den det, där produkterna visas upp i ett flöde likt Instagram och där kunderna direkt kan klicka hem dem. Företagen kopplar upp sin egna e-handel mot Off Script och integrerar sitt lagersaldo, produktbilder och priser som influencers i sin tur kan välja bland och prata om i sina kanaler. I dagsläget stödjer Off Script 12 olika e-handelsplattformar.

Tänk ett Shopify inklusive inventarie. Du kan sätta upp din egen butik och promota denna via din Instagram, blogg, Tiktok, Youtube eller vilken kanal man nu må vara aktiv på.

Men när man besöker Off Script idag är det bara några enstaka profiler som lyfts fram på sidan, som för övrigt talar mer till varumärken och influencers som man vill ska bli medlemmar snarare än till konsumenter som är intresserade av att shoppa.

Varför är det så? 

De influencer-shoppar som lyfts upp på framsidan är de som säljer bäst just nu, men målet är att alla e-handelsrum ska bli sökbara och tillgängliga på sajten inom kort. Det är dock något som fortfarande är under utveckling, säger Pontus Karlsson.

Det vi vill är att influencern ska driva sin egen trafik, och det som vi har sett är att till exempel Henrietta driver sin trafik från sin Instagramkanal. Tanken är att profilerna ska äga sina shoppar, så därför har vi inte prioriterat att göra hemsidan för konsumenterna nu i början utan fokuserat på de tekniska lösningarna så att influencers och varumärken kan koppla upp sig och börja driva shoppar via sina sociala mediekanaler.

Företaget vill alltså inte ändra ett befintligt beteende och få konsumenter och influencers att flytta över från Instagram till Off Script, utan de vill att de befintliga kanalerna på plattformen ska plocka in Off Scripts koncept och driva försäljningen via sin Instagramkanal till sin e-handelshop på Off Script.

Vi vill vara en teknisk samarbetspartner, men vill att varje influencer ska känna att deras shop är deras egen. Så vi har lagt ner mycket tid på att ge profiler möjlighet till att designa och göra shoparna så personliga som möjligt, så att alla inte ser likadana ut. Men det är fortfarande något som vi utvecklar.

Teamet bakom Off Script består till en stor del av utvecklare och mycket tid och resurser läggs på att utveckla plattformen och affärsidén, men totalt är man cirka 10 personer på företaget inklusive de tre grundarna. När vi frågar hur försäljningen har gått sedan lanseringen får vi veta att försäljningen ökar markant i takt med att influencers börjar driva och pusha sina shoppar i sina kanaler på sociala medier.

Vad har ni fått för reaktioner från de varumärken som hoppat på er idé?

De har varit bra, både ur aspekten hur enkelt det är för ett varumärke att kopplas på, att det inte finns några risker samt att det finns nya seeding-möjligheter till influencers som vi kan skapa genom plattformen. Vi har alltid en dialog med varumärken innan de kopplas på och värdesätter relationen vi får genom detta.

Hur lätt eller svårt är det att locka till sig nya företag eller influencers?

Att komma i kontakt med varumärken och influencers blir enklare hela tiden. Varumärken rekommenderar nya varumärken och influencers nya influencers. Vårt mål är att bygga något som man vill rekommendera och därför satsar vi på kvalitét och har varumärken och influencers i vårt nära nätverk - där bygger vi plattformen och nya funktioner tillsammans med vad som önskas från målgruppen, säger vd:n Pontus Karlsson och avslutar med:

Vi har ett grymt tech-team i företaget och stora planer hur plattformen kommer utvecklas med tiden.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap