För några veckor sedan kunde vi berätta att mobiltillbehörsföretaget och e-handelsraketen iDeal Of Sweden fick vissa problem med leveranserna ut till kunderna efter höstens Black Friday.
LÄS ÄVEN: iDeal Of Sweden i orderkaos - nu kompenseras kunderna
Orsaken var att företaget hade fått hela 80 000 order under den aktuella helgen - vilket var många fler än de var beredda på.
- Nyckeln till detta är en mycket lojal kundbas, liksom en framgångsrik marknadsföring i framför allt sociala medier. Vi har kommit igång bra internationellt och en stor del av volymen kom från utlandet, skriver företagets vd Joachim Lindström till Ehandel.se.
Ska sälja för tre gånger mer
Nu laddar företaget redan upp inför årets Black Friday och även i år räknar man med en rejäl ökning av försäljningen under shoppingfesten.
- Inför just Black Friday så räknar vi med att sälja för cirka tre gånger 2017 års volym. Vi kommer dock att förbereda oss och säkerställa att vi klarar av en högre volym än så, vad gäller allt från leveranstider till eftermarknad. Vi väntade oss inte en så stor succé internationellt som det blev under 2017 års Black Friday, vilket gjorde att våra leveranstider - och framför allt vår kundtjänst - blev överbelastade. Nu implementerar vi mycket systemstöd och automatiserar processer, vilket kommer att göra vår hantering betydligt mer skalbar. Det i sin tur gör att vi kan leverera en bättre kundupplevelse, både generellt och under nästa Black Friday.
Det var dock inte bara pengarna som ramlade in under 2017. En rad utmärkelser fick iDeal Of Sweden också för sitt arbete. Bland dessa kan nämnas "Årets designexport", som utdelades på mobilgalan, "Årets unga företagare", och "Årets unga vd".
Får Indiskas e-handelschef
Dessutom har nyrekryteringar av flera nyckelpersoner lett tilla tt företaget kunnat utöka både logistiknätverket och kundtjänsten.
- Vi har rekryterat en ny CMO, i form av Raisa Räisänen från Wakakuu. Niclas Hemminger från Indiska blir ny Head of E-Commerce och Joakim Grip från Whyred blir ny CFO. I övrigt så rekryterar vi mycket inom marknadsföring och content, berättar Joachim Lindström.
Men även under de senaste tolv månaderna har personalstyrkan haft en rejäl tillväxt och iDeal Of Sweden ska ha gått från 10 till 45 anställda, enligt Joachim Lindström.
E-handel i tio nya länder
Det senaste årets förändringar kan dock komma väl till pass långt innan det åter lackar mot jul. iDeal Of Sweden har nämligen högt satta mål och planerar att växa från 163 miljoner under 2017 till en omsättning på 400 miljoner under 2018. Tillväxten ska till stor del ske globalt, och under året ska företaget starta tio nya e-handelssidor i lika många länder.
- Vi kommer under året att addera över tio lokaliserade shoppar utöver dagens elva marknader. Utöver det säljer vi internationellt via en generell sida. Lokalisering gör vi med allt som gäller språk, betallösningar, marknadsföring etcetera.
LÄS ÄVEN: Från nystart i garaget till 70 miljoner på tre år
En rad tekniska förbättringar är redan i full gång. För närvarande håller företaget som bäst på att implementera integrationer av nya affärs- och logistiksystem. Även e-handelsplattformen ska utvecklas, vilket man tror kommer att ge en betydligt bättre kundupplevelse och möjliggöra en ännu snabbare tillväxt än tidigare.
Storsatsar på Asien
Samtidigt har företaget nyligen ingått i avtal med flera globala företag, vilket de tror kommer att bidra kraftigt till den väntade omsättningsökningen under året.
I det avseendet ligger fokus på den fysiska handeln. Bland dessa nämns de japanska butikskedjorna KDDI, Sofrbank och Docomo, som enligt Joachim Lindström har över 2000 fysiska butiker vardera. Ett liknande avtal har gjorts med den australienska butikskedjan Telstra.
Totalt finns iDeal Of Swedens produkter redan hos återförsäljare i cirka 45 länder och i runt 8000 butiker. I år har företaget dessutom hunnit öppna sin första egna fysiska butik, som är belägen på Arlanda i Stockholm.
- Vi ser fysiska butiker som en viktig kanal för kundupplevelsen och de är viktiga rent strategiskt ur ett varumärkesbyggande perspektiv, kommenterar Joachim Lindström.
50% av inkomsterna från egna e-handeln
Men iDeal of Sweden är samtidigt ett företag som fortfarande har ett stort fokus på e-handeln. Det märks inte minst på att en stor del av omsättningen kommer därifrån.
- Cirka 50 procent av försäljningen kommer från vår egen e-handel. Den geografiska fördelningen vill vi inte gå in på i detalj, men Skandinavien är fortsatt en viktig marknad, skriver Joachim Lindström.
Således har iDeal of Sweden nu även ett kontor på Stureplan i Stockholm. Men trots att de nyligen flyttat in i lokalerna, är det redan bestämt att de ska flytta igen - till större lokaler på Kungsgatan i Stockholm.
LÄS ÄVEN: iDeal of Sweden nyanstället och flyttar till större lokaler
Lansering med 40 event
Några nya produktsläpp ska också hinnas med under året och till våren ska en ny kollektion lanseras. Och då handlar det inte om någon liten tillställning.
- I samband med vårens kollektion så kommer vi att göra en influencer tour med 40 stycken event i hela världen. Till hösten gör vi en ännu större turné än så, avslutar Joachim Lindström.