På tre år har Ida Wargs skönhetsföretag Ida Warg Beauty nått en omsättning på 56 miljoner kronor, och i år är siktet inställt på 100 miljoner. E-handelsstrategin har vässats och nu ska bolaget kliva in på en ny marknad.
Vi finns redan hos de största återförsäljarna i Sverige, och även hos populära skönhetsföretag i både Norge och Finland. Det känns bra och vi är nöjda med det. Men snart kommer vi även att lansera i Tyskland, säger Ida Warg till Influens.se.
Under 2020 mer än dubblades företagets omsättning, samtidigt som vinsten ökade med över 330 procent. Vad gjorde ni för att lyckas men en sådan tillväxt?
Vi ökade vår distribution, startade en egen e-handel och lanserade en ny produktkategori.
Många företag kämpar med att vara lönsamma. Hur lyckas ni behålla en så god vinstmarginal samtidigt som ni växer så snabbt?
Vi jobbar strategiskt. Tar långsiktiga beslut och har en effektiv organisationsstruktur.
Den nya produktkategorin lanserades så sent som i början av september. En satsning som Ida Warg Beauty lade mycket krut på.
Vi satsar ännu mer digitalt genom att lansera ett helt nytt online exclusive-koncept, IW Beauty, som även har fått ett eget emblem. De första produkterna är två parfymer.
Hur har det tagits emot?
Vi sålde slut på parfymproverna efter cirka 30 minuter, och full size-parfymerna sålde vi slut på 2,5 veckor. Så det har gått över alla förväntningar! Vår försäljning gick upp 670 procent mot föregående månad. Vi har inte haft e-handeln i ett år än, så vi kan inte ta ut siffror mot föregående år, säger Ida och fortsätter:
Vid parfymlanseringen hade vi tillverkat flera tusen parfymer, mer exakt än så kan jag tyvärr inte avslöja.
En exklusiv kategori med produkter som inte säljs någon annanstans än i den egna nätbutiken visade sig vara ett succékoncept. Vilka produkter om lades i det sortimentet var dock ingen slump.
Vi ville testa oss på nya produktkategorier som vi vet har varit efterfrågade av våra slutkunder. För att kunna vara flexibla och snabba valde vi att lansera dem enbart online hos oss.
Målet är att den exklusiva e-handelsavdelningen ska stå för cirka 10 procent av det totala sortimentet på Ida Warg Beauty.
Enligt Ida ser företaget inte att konceptet kommer att släppas ut hos återförsäljare i framtiden. Men man kommer inte heller vilja låsa sig till en försäljning endast via sin egen e-handelskanal.
Vi vill fortfarande finnas ute i retail och ser det som prestige att finnas ute hos våra återförsäljare. Vi har bland annat en egen yta på Åhléns City som vi är väldigt stolta över. Så vi har inga planer på att enbart sälja online.
Online exclusive-konceptet ger företaget utrymme att testa olika produktkategorier och se hur de tas emot av kunderna. Och förutom parfymerna har Ida Warg Beauty även släppt produkter man inte haft tidigare, nämligen en kimono och necessärer.
Vill ni närma er mode- och accessoarkategorin med de här produkterna?
Det är ingenting som vi har planer på, vi kommer främst att hålla oss till skönhet framöver.
Ida Warg Beauty grundades 2018 och ägs idag av Ida Warg, Per Agardh och Göran Agardh. Bolaget satsar hårt på expansion, och det inte bara via sortiment och nya marknader. Även organisationen och bolagets kunskapsbank utökas.
Under förra hösten sysselsatte bolaget enbart fyra personer, och i dagsläget har man 10 anställda, utan Ida inräknad. Vd är Cecilia Bergman.