"Genererar dubbelt så mycket intäkter".
17-Nätverket är ett nätverk av kvinnliga entreprenörer och vd:ar som delar erfarenheter och stöttar varandra i motgångar. Idag har nätverket 46 medlemmar som grundat och byggt bolag som omsätter över 50 miljoner kronor. Och nu sätter sig Ida Warg, influencern och grundaren av skönhetsvarumärket Ida Warg Beauty, vid bordet.
Det känns väldigt roligt att bli en del av 17-Nätverket som agerar förebilder för att få fler kvinnor att grunda och bygga riktigt stora bolag. Det vill jag gärna vara en del av, säger Ida Warg i ett pressmeddelande.
För att få bli en del av nätverket krävs en omsättning på minst 50 miljoner kronor om året samt att man är grundare, har en ledande position och har en betydande ägarandel under hela tillväxtresan. Kriterier som Ida Warg uppnått med sitt företag. Ida Warg Beauty omsatte 106,4 miljoner kronor under det senaste räkenskapsåret, och gjorde samtidigt en vinst på 11,5 miljoner kronor.
LÄS ÄVEN: Här är de officiella siffrorna för Ida Warg Beauty – så knäckte de drömgränsen
Desto fler exempel på framgångsrika, kvinnligt grundade bolag vi kan visa – desto snabbare kan vi rasera de barriärer som många smarta kvinnliga entreprenörer stöter på, bland annat i form av att resa kapital. Det är inte rimligt att endast två procent av det investerade kapitalet går till kvinnligt grundade bolag och att dessa kvinnor då får i genomsnitt hälften av det kapital som manliga grundare får. Särskilt inte eftersom forskning visar att kvinnligt grundade bolag genererar dubbelt så mycket intäkter per investerad krona som bolag grundade av män, säger Jessica Löfström, medgrundare och ordförande i 17-Nätverket.