För elva år sedan grundades företaget som idag jobbar med allt från influencers, varumärken, kampanjer, varumärkeslicensiering, media och podcasts. ID Agency är bolaget vi pratar om och idag har vi satt oss ner med byråns vd Ida Bergfeldt. Hon berättar om hur ID Agency kavlade upp ärmarna mitt i pandemin, för att ändra kurs istället för att vänta och se åt vilket håll vågorna skulle ta dem när oron var som störst.
Under pandemin spreds ju såklart en plötslig och väldigt kraftig oro kring vad effekterna för oss på ID Agency och våra profiler skulle bli. Många planerade aktiviteter och event ställdes in från en dag till en annan. Men jag är stolt över att vi tillsammans med våra profiler var snabba med att tänka ”vi ställer inte in, vi ställer om”. Vi lyckades möta kunden och målgruppen i nya typer av samarbetsformer och kreativa lösningar, det är jag stolt över. Vi vågade, och ser nu också hur det har varit avgörande för förra årets resultat, säger Ida Bergfeldt.
ID Agencys siffror för det senaste räkenskapsåret - som slutar sista april 2022 - har nämligen precis summerats. Och resultatet har, precis som Ida säger, ökat. Det steg med med 36 procent och landade på 740 500 kronor. Något annat som också ökade under året var omsättningen, och den växte med över 45 procent och landade på drygt 7,3 miljoner kronor.
Vad gjorde ni när ni ställde om?
Utifrån de helt nya förutsättningarna som fanns fokuserade vi, under pandemin, på att hitta lösningar för kunden, som skulle matcha deras nya utmaningar. Utmaningar så som; Hur fångar vi kundens intresse när de inte längre kommer till vår butik? Vilket behov av konsumtion har egentligen en målgrupp som helt plötsligt bara ska sitta hemma? Svaret och lösningen på många av de frågorna under 2021 var helt klart live-sändningar, där vi idag ser att många branscher är aktiva och har gjort stora investeringar.
Men Ida understryker att det inte var så enkelt som det kanske låter. Det räcker inte att synas i en live-ruta, säger hon.
Det krävs ju lite mer för att lyckas med en sändning än att bara trycka på liveknappen. De företag som kunde och vågade investera i samarbeten och live-sändnignar med profiler som har en trogen målgrupp, som är pålästa och som kan engagera och inspirera en sin målgrupp - står helt klart ut.
Men det var inte bara live-produktionerna som räddade skeppet. ID Agency ställde sig rakryggade i stormen och bestämde sig för att använda sin erfarenhet och kompetens som ett värdefullt verktyg i samarbeten mellan profiler och varumärken.
Vi vågade rekommendera och ingå i lite djupare, långsiktiga samarbeten. Samarbeten som kräver mer av såväl profil som företag men som i slutändan blir väldigt bra. Den typen av samarbeten ser vi också spara väldigt nöjda kunder då de ofta resulterar i många fler ringar på vattnet, och spridning utöver det som bara har skrivits ner i avtalet. Som exempel kan jag stolt nämna samarbetet mellan Alcro och Säker stil som under 2021 lanserade en kulörkollektion tillsammans, ett mycket roligt och lyckosamt samarbete för båda parter!
Har ni sett någon trend eller förändring på annonsmarknaden hittills i år?
Vi ser bland annat en ökning i att företag återigen vågar investera i poddar, vilket jag tror är helt rätt. Vi ser verkligen att podd-annonsering fungerar! Vi älskar podcast-formatet som medium eftersom man som annonsör, under en minuts annonsering, verkligen kan lyckas med så mycket. Man kan berätta om företagets historia, om sina produkter eller tjänster, hänvisa kunden vidare eller få med profilens personliga upplevelse, säger Ida Bergfeldt och fortsätter:
Jag vet att det är viktigt att annonsen känns genuin och äkta och att den har en redaktionell touch, trots att den såklart är tydligt annonsmärkt. Vi har till exempel haft den stora äran att jobba med Säker stil-podden, tillsammans med Acast, sedan start (vilket är sex år snart!!!) och podden är ständigt slutsåld. Vi ser att annonsörer går in i långa podd-samarbeten, och kommer tillbaka igen när de är slut.
Vad tar med er från det senaste året?
Det har hittills varit lite av en berg- och dalbana för oss alla då kartan snabbt ritats om igen. Det jag hoppas och tror att vi kan ta med oss som lärdom från pandemin är att det gäller att även nu ”inte ställa in utan ställa om”. Då omvärlden fortfarande är skakig ser vi att vissa branscher stramar åt och förbereder sig för sämre tider, säger Ida Bergfeldt och avslutar med:
Vi märker även att engagemang och siffror generellt går ner på Instagram. Något som såklart påverkar vår bransch. I sådana tider ser vi det viktigare än någonsin att arbeta med profiler med högt associationsvärde och som alltid levererar högkvalitativt innehåll. Innehåll som även kunden kan dela och sprida i sina kanaler. Där känner vi oss på ID Agency starka då vi har privilegiet att jobba med starka profiler som vi vet kan leverera värden till kunden som inte bara mäts i räckvidd eller konvertering. Våra samarbetspartners väljer att jobba med oss i första hand för att de söker långsiktiga samarbeten med hög trovärdighet. Detta tror vi kommer bli avgörande framåt för att sticka ut i bruset.