ANNONS

ICA:s plan för att vinna kampen om e-handeln

ICA:s plan för att vinna kampen om e-handeln
Magnus Rosén

Magnus Rosén, affärschef för ICA Sveriges e-handel, berättar om ICA:s planer på att ta en allt större del av e-handelsmarknaden.

ANNONS

ICA-koncernen omsätter i dag ungefär 100 miljarder kronor, varav dagligvaruhandeln står för ungefär 70 procent. Den första butiken öppnade 1917 och nu har de allra flesta svenska kommuner minst en ICA-affär. Enligt Magnus Rosén håller koncernen just nu på att bygga en stark position inom e-handeln tvärs över Sverige.

- Där är vi lite unika, att vi finns i varje buske i princip, och faktiskt har möjlighet att även erbjuda e-handel där. Det växer bra, det växer snabbt, säger Magnus Rosén.

I dag finns det möjlighet att e-handla från 179 ICA-butiker runt om i landet. Tidigare var planen att 250-300 butiker skulle vara anslutna till e-handeln i slutet av 2016 men i augusti meddelade företaget att målet hade sänkts till 225 butiker.

Varför drog ni ner på ert mål?

- Egentligen är antalet butiker kanske inte ett jätteviktigt mått. Utan det som är viktigt för oss är ju att vi ska finnas där kunderna finns och på många orter räcker det med en butik. Det kanske till och med är så att det på vissa orter är klokt att det är en butik som gör det för det kan vara svårt för flera att få bärighet. Så antalet butiker är faktiskt lite underordnat det faktum att det behöver vara rätt butiker som finns på rätt marknader.

Vilka är det?

- Det är klart att efterfrågan är större i större städer och även medelstora städer. Där är både tillväxten och efterfrågan störst, och därmed även potentialen störst, säger Magnus Rosén och tillägger att det även finns stora möjligheter i till exempel fjällen, där efterfrågan är stor under vinterhalvåret.

E-handlande kunder mer lojala

Trots att ICA har vuxit till sin nuvarande position genom sitt välutbyggda butiksnät, har koncernen enligt Magnus Rosén inga problem med att hitta en balans mellan de fysiska butikerna och e-handeln. De två delarna ska gå “hand i hand” snarare än att stå i konflikt med varandra.

- Rent affärsmässigt så ser vi att kunderna finns på nätet i dag så vi behöver vara där. Men det är fortsatt så att kunderna efterfrågar den fysiska butiksupplevelsen och vi ser att kunderna som använder båda blir mer lojala och handlar mer. Så det är ett ganska enkelt affärsmässigt beslut att försöka få ihop det där och göra det enklare för kunden.

Att skapa en bra omnikanalsupplevelse står högt på agendan för ICA just nu. De som besökte e-handelsforum i Borås i veckan fick se en film från ICA där “Monica” med hjälp av digital teknik handlade från till exempel gymmet men också på plats i butiken.

Samtidigt drog ICA nytta av sina kunskaper runt “Monicas” handelsmönster - och kunde på så sätt komma med relevanta erbjudanden. Även om filmen enligt Magnus Rosén är “medvetet visionär” ser han inga tekniska hinder för att innehållet ska bli verklighet. 

- Men vi måste gå i takt med vad kunden efterfrågar, säger han.

"Finns nog ingen ICA-handlare som är nöjd"

Till skillnad från många andra koncerner består ICA av ett stort antal företag där varje handlare driver sin egen butik. Det är därför avgörande för ICA att få med sig handlarna på tåget när det ska satsas på e-handel och omnikanal.

Är de intresserade av den här förändringen?

- Intresset är ju stort bland de enskilda handlarna för att hela tiden utveckla sin affär. Det finns nog ingen ICA-handlare som är nöjd och tycker att nu är det klart. Och är man till äventyrs nöjd brukar man lämna över till nästa generation. Sen ser alla butiker olika ut och jag tror absolut inte att alla kommer att ha en e-handel om fem år, dels på grund av den lokala potentialen och dels för att man kanske inte är intresserad.

Magnus Rosén ser det som att den största utmaningen för ICA:s e-handel har med “the last mile att göra”. Han efterfrågar en klok och kostnadseffektiv lösning för att hantera logistiken kring mat på bästa sätt, och lyfter fram leverans direkt hem till kylskåpet på hur det skulle kunna se ut i framtiden.

- En annan sak är att vi måste bli vassare på att erbjuda hemleverans ifrån våra butiker. Vi är bäst på många marknader i Sverige men vi har konkurrenter som är duktigare än oss i större städer och det är ett gap som jag tycker är viktigt att vi stänger i framtiden, avslutar Magnus Rosén.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap