Hur går det för Ica-gruppen? Jo, det vet vi nu. Jätten är här med en matig rapport.
I andra kvartalet ökade Ica:s omsättning till 37,8 miljarder kronor, från 34,5 miljarder under motsvarande kvartal året innan. Rörelseresultatet ökade marginellt till 1,6 miljarder kronor (1,5), medan rörelsemarginalen minskade något till 4,3 procent (4,4 procent).
Lägre inflationstakt och fortsatt fokus på pris har präglat marknadsutvecklingen i kvartalet. Vi har arbetat vidare med våra prisinitiativ och ser en förbättrad volymtrend i koncernens dagligvaruverksamheter. Apotek Hjärtat hade ett rekordkvartal och även Rimi Baltics resultat förbättrades kraftigt, skriver Ica i rapporten.
Online-handeln dök
Omsättningen fick sig en skjuts av Apotek Hjärtat, som har en betydande e-handel. Hjärtat levererade ett rekordkvartal. Omsättningen ökade med hela 14 procent till 4,8 miljarder kronor. Och rörelseresultatet var upp med med 57 miljoner kronor till 201 miljoner kronor, en ökning med 40 procent.
Samtidigt sjönk Ica-butikernas onlineförsäljning i Q2 med -10,1 procent, jämfört med motsvarande period 2022. Under Q2 var onlinemarknaden för mat i hela landet ner med 2,5 procent, enligt Dagligvaruindex, skriver Ica i rapporten som jämförelse.
Skär i utdelningen
Ica Sveriges omsättning ökade ändå till 26,6 miljarder kronor, från 24,9 miljarder. Men rörelsemarginalen sjönk något till 3,5 procent (4 procent).
Sammantaget ökade koncernens resultat trots att Ica Sveriges utveckling var svagare än förra året, vilket delvis berodde på lägre vinstdelning från Ica-butiker. Det visar också att lönsamheten i butiksledet har gått ner. Koncernens operativa kassaflöde var däremot starkt, skriver koncernen och tillägger:
Lönsamheten i Ica-butikerna påverkas av fortsatt hög inflation och minskade volymer, vilket syntes i lägre vinstdelning i kvartalet, med en minskning på -67 miljoner kronor.