ICA-gruppen presenterade på onsdagsmorgonen sitt fjärde kvartal. Och efter ett motigt 2023, där lågprishandlare som Lidl, Netto och Willys tog marknadsandelar, visade ICA återigen prov på tillväxtstyrka i Q4. Jätten är tillbaka med besked.
Även ICA:s e-handel, med Apotek Hjärtat som draglok imponerade.
Apotek Hjärtat gjorde med god marginal sitt resultatmässigt bästa år någonsin och nådde även en all-time-high marknadsandel på över 32 procent. Ett väldigt starkt år där vi har stora möjligheter till fortsatt god utveckling med ett mycket konkurrenskraftigt apoteksnätverk och en e-handelsaffär med stor utvecklingspotential. Även Min Doktor gjorde ett väsentligt bättre resultat än föregående år, skriver ICA i rapporten.
Viss eftersläpning mot marknaden
Apotek Hjärtats onlineförsäljning ökade med 17 procent. Samtidigt var hela den digitala apoteksmarknaden upp med 18 procent. E-handelsandelen i apoteksmarknaden ökade i landet till 21,4 procent (20). Apotek Hjärtats e-handelsandel i denna marknad uppgick till 10,3 procent (9,8).
Hjärtats omsättning landade på totalt 4,8 miljarder kronor, mot 4,3 miljarder året innan. Totalt fanns det i årsskiftet 390 fysiska Hjärtat-butiker. Det var en ökning med fem butiker från Q4 2022. ICA-butikernas onlineförsäljning växte samtidigt med 1,4 procent. Enligt Dagligvaruindex ökade onlinemarknaden för mat i Sverige under Q4 med 1,9 procent. Så där har ICA en bit kvar med andra ord.
"Utmanade år"
Rimi Baltics försäljning online (i lokal valuta) växte med 29,5 procent i Q4. Och andelen av den totala försäljning uppgick till runt 3,1 procent.
Det är uppenbart att 2023 varit ett utmanande år på många sätt, men också ett år där vi har nått framgångar på flera viktiga områden. Vi har på helåret rekordresultat i Apotek Hjärtat och ICA Banken, medan Rimi Baltic har sitt näst bästa år någonsin.
"Högre försäljning"
ICA-gruppens totala omsättning landade på 38,2 miljarder kronor (35,5). Rörelseresultatet uppgick samtidigt till 1,4 miljarder (1,2).
Ökningen drevs av högre försäljning där de tidigare under året kraftigt negativa volymeffekterna var positiva i fjärde kvartalet. Övriga positiva resultateffekter kommer från lägre svinn- och försäljningskostnader, samt från ett förbättrat rörelseresultat för butiksdotterbolag, non-food och e-handel.
Till aktieägarna föreslås en utdelning på 540 miljoner kronor, mot 559 miljoner i fjol.