Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

ICA vinstlyfter – matigt bidrag från e-handeln: "Stärker sin position"

Nina Jönsson är vd på Ica-gruppen (Fotograf: Ica/Pressbild)
"Kunderna fortsätter att strömma till Apotek Hjärtat".
David Gustavsson
david@ehandel.se

Dela artikeln:

Ica-gruppen matar nu ut sina siffror för andra kvartalet 2024.

Nyckeltal för Ica-gruppen i Q2:

  • Nettoomsättning: 39,8 mdr (37,8)
  • Rörelseresultat (Ebit): 2,2 mdr (2).
  • Kassaflöde (exklusive Ica Banken): 4,1 mdr (4)

Apotek Hjärtat, som har en stor e-handel, ökade sin försäljning till 5,3 miljarder kronor (4,8). Och Hjärtats onlineförsäljning växte med runt 22 procent, jämfört med cirka 20 procent för marknaden.

LÄS ÄVEN: Så blev ICA:s start på året - med nya strategin: "Glädjande"

ANNONS

Trenden håller i sig. Fler kunder väljer ICA samtidigt som matpriserna har stabiliserats. Kunderna fortsätter också att strömma till Apotek Hjärtat som stärker sin position som Sveriges största apotek, skriver dagligvarujätten i ett pressmeddelande.

Större resultatbidrag från e-handeln

Ica-butikernas onlineförsäljning växte i kvartalet med 7,3 procent, jämfört med samma period 2023.

Enligt Dagligvaruindex ökade onlinemarknaden för mat i Sverige under Q2 med 5 procent. Rimi Baltics försäljning online, räknat i lokal valuta, växte samtidigt med 33 procent. Totalt sett var även e-handelns resultatbidrag högre än året innan.

Allt lägre matpriser

Även Ica Sveriges och Ica-handlarnas totala omsättning klättrade uppåt till 27,9 miljarder kronor, från 26,6 miljarder året innan. Samtidigt sjönk Ica Sveriges resultat till 925 miljoner, från 927 miljoner.

Det beror, enligt koncernen, på att man har försökt hålla nere butikspriserna, trots att inköpspriserna ökat. Men under året har priserna stabiliserat sig och vd:n Nina Jönsson ser allt ljusare på framtiden.

Det är med glädje jag kan konstatera att den positiva inledningen på året har hållit i sig med fortsatt ökad tillströmning av kunder till våra matbutiker i både Sverige och Baltikum. Med fortsatt sjunkande matprisinflation är tillväxten nu helt och hållet driven av högre volymer. Även Apotek Hjärtat fortsätter att ta marknadsandelar och håller i sin fina resultatutveckling. För Ica har tillväxten överstigit marknadens i snart ett år nu, kommenterar hon.

"En väldigt viktig faktor"

Hon tillägger att det även framåt blir viktigt att ligga rätt i pris, för att förbli konkurrenskraftig.

Pris kommer även fortsättningsvis att vara en väldigt viktig faktor för våra kunder och konkurrensen på marknaden är stenhård. Att ligga rätt i pris, men också att tillvarata vår samlade förmåga att skapa attraktiva och relevanta erbjudanden tvärs våra olika verksamheter, tror vi är rätt väg framåt för att hålla i vår goda utveckling.

Dela artikeln: