Ica har ökat sin försäljning med 2,4 procent mellan 2015 och 2016. Det stod klart efter att koncernen nyligen släppte sin ekonomiska rapport för perioden. Ökningen är endast marginellt större än den ökning på 2,3 procent som livsmedelsbranschen totalt uppvisar under samma period.
Enligt Andreas Svensson, konsult på HUI Research, kommer detta sannolikt att innebära att Ica framöver kommer att satsa ännu mer på e-handel, rapporterar DN.
Konkurrensen kommer i dagsläget framför allt från lågprisbutiker och från restaurangbranschen, som båda växer snabbare än många traditionella livsmedelsbutiker.
- Kunderna är svåra att förstå sig på. Å ena sidan dras de till lågprisbutiker å andra äter de mer på restaurang. Det gör marknaden oerhört komplex, säger Andreas Svensson till DN.
Han tror att lösningen på problemet för Icas del kommer att bli ännu fler satsningar på e-handel.
Svensson konstarerar även att det tycks vara en trend att många kedjor, förutom att satsa på matkassar, även allt oftare lägger ut hela sitt livsmedelssortiment på nätet.
Dessutom tror han att fler färdiga måltidslösningar kommer att stå på menyn framöver.
- Man försöker bli mer konkurrenskraftig med mer färdigmat. Men hittills har man inte lyckats få konsumenterna anamma det i tillräckligt stor utsträckning. Nästa steg kanske blir att man bygger in restauranger i butiken, som Urban Deli, säger Andreas Svensson.