Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

ICA-butikernas e-handel ökade 124% - krossade kvartalsmiljarden

Per Strömberg, vd
Foto: ICA
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

"Vi fortsätter att växa snabbast av alla aktörer".

ANNONS

Stabilt i en turbulent omvärld. Så beskriver ICA sitt tredje kvartal. Omsättningen växer totalt sett och ökar från 29,8 miljarder, tredje kvartalet i fjol, till 31,4 miljarder i år. Rörelseresultatet stiger även det något, till strax över 3 miljarder kronor.

Ingen supertillväxt alltså, men som sagt stabilt. Något som dock utmärker sig mer är förstås e-handeln.

Även i detta kvartal har e-handelstillväxten varit väldigt hög med en ökningstakt som ligger mer än 100 procent över föregående år och där vi fortsätter att växa snabbast av alla aktörer. Den snabba tillväxten för e-handeln är också en delförklaring till att vi har en högre andel egna märkesvaror (EMV), då andelen på nätet är högre än EMV ur butik, säger Per Strömberg, vd och koncernchef, i en kommentar till rapporten.

349 butiker med e-handel

Mer exakt så växte ICA-butikernas e-handel med 124 procent. Omsättningen gick från 502 miljoner kronor, tredje kvartalet i fjol, till 1,126 miljarder kronor i år. Det är nu 349 ICA-butiker som erbjuder fullfjädrad e-handel. ICA:s fokus är nu att effektivisera och utöka kapaciteten för e-handeln inom bolaget.

Den starka ökningen vi har sett av försäljningen av mat på nätet passar väl in i våra planer för de närmaste åren där vårt partnerskap med Ocado gällande utvecklingen av våra e-handelslösningar utgör en vital del. Nu går vi in i en intensiv fas där vi under kommande två år ska ta ett flertal stora och viktiga steg för att skala upp kapacitet och effektivitet i vår e-handel, säger Per Strömberg.

Hög prio på ökad lönsamhet

Apotek Hjärtat, som är en del av ICA, har trots en starkt ökad e-handel haft problem med lönsamheten. Omsättningen steg något, till 3,65 miljarder, men rörelseresultatet sjönk med 8 miljoner kronor.

Apotek Hjärtat växte i linje med marknaden men lönsamhetsnivån var däremot fortsatt svag, trots genomförda kostnadsbesparingar. Vi arbetar vidare med olika åtgärder för att förbättra resultatet. Hög prioritet har naturligtvis att fortsätta förbättra lönsamheten i den snabbt växande e-handeln, skriver ICA i rapporten.

Dela artikeln: