Mellandagsrean har under de senaste åren allt mer kommit att hamna i skuggan av Black Friday.
Men den är fortfarande den näst mest populära reahändelsen under året. Förra året uppgav en av fem svenskar att de skulle köpa någonting under mellandagsrean, enligt Pricerunner. I år verkar intresset vara ännu större. En tredjedel svarar att de ska fynda något i dagarna mellan jul och nyår.
Förra året nådde mellandagsrean sin kulmen den 27 december, i alla fall sett till antalet reor. Runt 13 procent av priserna var nedsatta detta datum, jämfört med veckan innan. Några av de mest prissänkta kategorierna, sedan sommaren, var barnkläder och sportutrustning. Men också tv-apparater, skor och leksaker.
Men som vanligt: Allt som verkar vara bra reor är inte alltid ett kap. I fjol hade en tredjedel av varorna prishöjts under sommaren för att sedan sänkas igen under Black Friday.
Under årets Black Friday var färre produkter nedsatta jämfört med i fjol, men reorna var i snitt lika stora. Det återstår att se om mellandagsrean följer samma trend, tidigare år har den inte varit lika utbredd som Black Friday, kommenterar Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på Pricerunner, i ett pressutskick.