Allt fler e-handlare tar steget offline, men inte alla som säljer på nätet har möjligheten att öppna en butik. Ett problem som i-ShopMall tror sig ha lösningen på. Företagets affärsidé bygger på att öppna gallerior där e-handlare kan visa upp sina produkter så att kunderna kan känna och klämma på dem innan de trycker på köpknappen.
Den första gallerian kommer att öppna i Norrköping till hösten och är cirka 4 000 kvadratmeter stor. Här kommer man att erbjuda runt 60 butiker/exponeringsytor i olika storlekar för e-handlare. Det rör sig alltså om ett koncept som till viss del påminner om e-varuhuset Exploria som vi rapporterade om redan i slutet av 2011, men som ännu inte sett dagens ljus.
Bakom satsningen står Mats Gabrielsson, Gabrielsson Invest AB, med intressen inom flertalet olika affärsområden, bland annat inom fastigheter, samt serieentreprenören Richard Granberg med ett förflutet inom Internet och mobila lösningar.
– Vi har lagt mycket kraft på omvärldsbevakning och analysera trender inom handel, men även inom andra områden. Likaså har vi genomlyst tidigare liknande initiativ för att undvika "feltramp", säger Richard Granberg och fortsätter:
– Det svåra har varit att hitta ett koncept som möjliggör "Kläm & känn" och samtidigt fungerar utifrån ett helhetsperspektiv gällande till exempel enkelhet, kostnader, snabba ledtider, kundupplevelse och tillgänglighet samt kraven på flexibilitet.
Ikeas framgångar inspirerar
Enligt Granberg blir det allt viktigare för e-handlare att synas i den fysiska kanalen och nämner bland annat jättar som Alibaba och Amazon som nyligen öppnat butiker, samt Ikeas satsningar på showrooms.
– Ikeas epitet ”för de många människorna” är något vi tagit fasta på, deras nya showroom som nu lanseras är en förlängning av det för att ytterligare komma närmare kunderna och öka deras onlinehandel. Ikeas affärsmodell, tankegångar och lönsamhet är nog något som vi alla eftersträvar, säger Richard Granberg.
Men det är något som i allra högsta grad är aktuellt även för mindre e-handlare enligt Granberg och här hoppas man ha hittat en kostnadseffektiv lösning med en låg tröskel för att komma igång. Affärsmodellen utgår från en bastjänst med butik eller exponeringsyta och beroende på behov finns sedan olika tillval. Som till exempel lagerutrymme och inredning samt olika tjänster som städning.
– Bastjänsten med en butik i i-ShopMall där i princip allt ingår, exklusive inredning, är mellan cirka 3 000 till 5 000 kronor per kvadratmeter per år. Med andra ord en extremt kostnadseffektiv fysisk kanal som man dessutom har full kontroll på till skillnad mot till exempel "Shop In Shop”, säger Richard Granberg.
Fler gallerior på gång
Butikerna i galleriorna kommer i stort sett att vara obemannade och kunderna kommer åt dem via SMS-baserade kodlås. Det kommer dock att finnas en gemensam behjälplig servicepersonal i form av "i-Shop Piccolos" i gallerian.
De ska se till att besökarna får den hjälp de behöver och att de obemannade butikerna ser representabla ut. Kundservice i de enskilda butikerna sker genom e-handlarens egen kundtjänst eller via videosamtal från i-ShopMall butiken.
Förutsatt att allt går som planerat så kan det bli tal om fler liknande gallerior. I-ShopMall arbetar nu parallellt på ytterligare ett 10-tal lokaliseringar i Sverige, samt även ett par utomlands då man bedömer att spridningen och närheten till kunderna är en nyckelfaktor för e-handlarna.
– Flera svenska e-handlare tittar nu på export och då är det viktigt att vi tar fasta på det och understödjer det. En av poängerna med i-ShopMall är den standardiserade kostnadseffektiva modellen som genomsyrar helheten, det gör att vi på mycket kort tid kan öppna upp ett i-ShopMall där marknaden vill ha den, säger Richard Granberg.