Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Hysteri när IKEA släppte kollektion med kändisdesigner

Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Har skapat en andrahandsmarknad online.

ANNONS

IKEA:s samarbete med Louis Vuittons direktör för herrmode, Virgil Abloh blev minst sagt ett lyckat sådant. Kändisdesignerns tillfälliga kollektion, som säljs i begränsad upplaga och släpptes hos möbeljätten under fredagen, ledde till något av en hysteri.

Kollektionen går under namnet ”MARKERAD” och säljs i sex olika IKEA-varuhus i Sverige. Flera av produkterna är redan slutsålda.

Jag är jätteglad att ”MARKERAD” nu är redo att möta världen och jag ser fram emot att få se hur de här vardagsföremålen blir en del av människors hem, och förhoppningsvis bidrar med ett känslomässigt värde. På samma sätt som man kan hänga ett konstverk på väggen, kan konst även införlivas i föremål som exempelvis en stol, ett bord eller en matta. Det var min utgångspunkt när jag skapade den här kollektionen i samarbete med IKEA, säger Virgil Abloh i ett pressmeddelande.

Den nya kollektionen ledde bland annat till att kunder köade i upp till 38 timmar utanför varuhuset i Kungens Kurva. Kollektionen återfinns även i Barkarby, Bäckebol, Kållered, Malmö och Helsingborg. Den som är sugen på att klicka hem något av ”vardagsobjekten” i kollektionen lämnas däremot besviken. Den hålls nämligen helt utanför möbelkedjans e-handel.

Men trots det har det alltså inte varit några problem att få den såld. Suget efter designmöbler för de som, enligt IKEA, vill göra ett statement hemma var uppenbarligen skyhögt.

Vårt samarbete har präglats av en nyfikenhet på varandras ”spelplaner” och en genuin vilja att prova nya vägar. Genom att låta våra olika förhållningssätt till design mötas, utmanade vi varandra att tänka annorlunda. Resultatet är en kollektion som jag tycker är djärv, samtida och budskapsbärande för vår tid, säger Henrik Most, kreativ ledare på IKEA of Sweden.

Dyr andrahandsmarknad

Den populära kollektionen har även skapat en andrahandsmarknad online där produkterna säljs hos såväl olika plattformar som i grupper i sociala medier betydligt dyrare än utgångspriset.

Modekedjan Primark har sett liknande företeelser kring sin Disney-kollektion och gick nyligen ut och vädjade till kunderna att inte köpa produkterna dyrare hos tredje part. Framför allt varnade man för att shoppa på Amazon.

LÄS ÄVEN: Modekedjan vädjar till kunderna att inte handla på Amazon

Dela artikeln: