ANNONS

Hyma satsar på Nordisk expansion - nästa destination Norge

Anders Carlsson, vd Hyma, tar bolaget in i Norge.

"Vår nordiska expansion har gått över förväntan".

ANNONS

Holdingbolaget Hyma, där Hylte Jakt och Lantman AB, Maskinklippet, Duab och fiskeriföretaget Dogger ingår växer, förra året omsatte bolaget 940 miljoner kronor, varav hela 80 procent av den omsättningen kom från e-handel.

Vi växer på alla marknader, vår nordiska expansion har gått över förväntan. Nu finns vi både i Danmark och i Finland, och alldeles snart även i Norge, säger Anders Carlsson, vd Hyma.

Hur skiljer sig e-handeln i Finland och i Danmark mot Sverige skulle du säga?

Det finns skillnader, absolut. I Danmark är marknaden lite mer "trög". Då är vi ändå ett bolag förankrat i västra Sverige, men Danmark är mer lojala sina lokala återförsäljare. I Finland har det fungerat väldigt bra, där måste man inte slå på stora trumman med rabatter och nyhetsbrev med röda priser. Finländarna gör en mycket mer objektiv bedömning när de ska göra ett köp. Medan i Sverige fungerar superkampanjer jättebra.

Hyma är duktiga på att ligga i framkant och våga testa och erbjuda nya tjänster och produkter, menar Anders Carlsson.

Vi försöker hela tiden att utveckla vår e-handel. Jag är övertygad om att e-handeln har en ljus framtid.

En sån ny sak är att erbjuda kunderna en försäkring via Easy Peasy.

Vi ville erbjuda något som inte våra konkurrenter har. Vi har erbjudit försäkringen i några månader nu och är mycket nöjda med hela upplägget. Våra kunder kan teckna försäkringen kostnadsfritt första månaden och efter det får de frågan om de vill fortsätta. Det är ett mervärde för kunden som de uppskattat. Sen märker vi att försäkringserbjudandet bidrar till konvertering, så på det stora hela knyter försäkringen upp affären på ett bra sätt.

Att digitalisera försäkringar på det är sättet är helt nytt, säger Göran Broberg, vd på Easy Peasy.

Anders Carlsson tillträdde som vd för Hyma 2015 och har fått ett utvidgat ansvarsområde i och med att bolaget etablerat sig i andra nordiska länder.

Det är ett superkul jobb, att jobba med e-handel innebär att det händer något nytt hela tiden och det gillar jag.

Hyma har totalt 135 anställda och det företag inom bolaget som omsätter mest är Hylte Jakt och Lantman AB. De står för 500 miljoner kronor av den totala omsättningen på 940 miljoner kronor.

Har ni märkt av några sämre tider? 

Nej, den marknad där vi finns är fortsatt bra, men det är klart att man måste kavla upp ärmarna, för att uppnå bra försäljning. Under pandemin var efterfrågan väldigt stark vilket gjorde att tillväxten kom naturligt.

Men trots det antar jag att ni brottas med några utmaningar? 

Vi är ett tillväxtbolag, så just nu har vi mest organisatoriska utmaningar. Men även för oss har marknaden svalnat något och då gäller det att förbereda sig för det. Verkligheten förändras ju, så är det alltid.

Annika Lindecrantz
annika@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap