Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Husdjursjätten växte kraftigt - och lönsamt: "Starkare än någonsin"

David Rönnberg, vd på Musti Group
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Djurägarna blir allt fler.

ANNONS

Musti Group, som äger varumärken som Animail och Arken Zoo, har rapporterat sitt tredje kvartal och det är idel positiva siffror för husdjursjätten. Omsättningen under perioden ökade med 20,2 procent till 82,7 miljoner euro, alltså drygt 840 miljoner kronor, och EBITA växte med 13,3 procent till 7,3 miljoner euro, eller 74 miljoner kronor.

Det tredje kvartalet visade återigen vår förmåga att växa hållbart kvartal efter kvartal med förbättrad marginal och vi kliver i en post-pandemisk fas med en stark position, kommenterar David Rönnberg, vd på Musti Group, siffrorna.

Under pandemin har husdjur blivit en del av allt fler nordiska hem, något som naturligtvis gynnat gruppen.

Trenden att bli djurägare har varit fortsatt stark. Valpregistreringar var upp 16 procent i juni i Sverige jämfört med samma månad 2020. Och det viktigaste av allt, Musti Groups tillväxt vad gäller nya valpägare är fortsatt starkare än någonsin. Vi har slagit rekord i kundgruppen nya valpägare, som ökat med 33 procent, konstaterar David Rönnberg.

Musti Group har också utökat den totala mängden fysiska butiker från 290 till 308. Andelen lojala kunder ska ha utökats från 1,1 till nära 1,3 miljoner användare.

Den snabba butiksexpansionen, med fokus på att bygga ett sömlöst ekosystem för det växande antalet kunder och att stärka utbudet av egna och exklusiva kunder har kostat kortsiktigt, men det kommer att betala sig tillbaka på lång sikt, säger David Rönnberg.

Dela artikeln: