Under pandemin är det många som har skaffat husdjur. Det har i sin tur eldat på bland annat Coops nätförsäljning av husdjurstillbehör. Omsättningen inom matkedjans husdjurskategori online har nämligen ökat med närmare 300 procent, senaste tolv månaderna. Detta enligt färska siffror från Coop och som summerats i ett pressutskick.
Inte helt oväntat så köper vi mest produkter till våra katter och hundar, från matjätten. Till katten e-handlar vi oftast våtfoder och till hunden i regel torrfoder. Kattartiklarna är dock 30 procent mer populära på nätet, enligt matkedjan. Kattsand, hundbajspåsar samt dentastix – ett bitben som ska minska tandsten hos hundar – är också storsäljare online.
Äldre köpare
Mest djurprodukter e-handlar de som bor utanför storstäder samt de som är mellan 51 och 70 år.
Det är spännande att se att försäljningen av djurmat och djurtillbehör ökat så mycket online. Många har insett hur smidigt det är att klicka hem varor i vår butik på nätet och få det levererat på ett sätt som underlättar vardagen, kommenterar Sara Mundt Petersen, e-handelschef på Coop Sverige.