Nu har Amazon varit här i några månader och i förra veckan kunde vi bland annat visa att de dubblat sin omsättning under 2020. Men hur oroliga är svenska e-handlare egentligen över jättens intåg? Svea har frågat 800 e-handlare hur de känner inför Amazon, nu efter lanseringen av Amazon.se.
LÄS ÄVEN: Amazons omsättning i Sverige 2020 – en rejäl ökning
Undersökningen visar att drygt var fjärde e-handlare känner en viss eller stor oro över etableringen, en andel som dock endast ökat med 2 procent sedan före lanseringen. Men många har samtidigt lugnat ner sig. E-handlare som inte känner någon oro har gått från 55 procent, före lanseringen, till 64 procent nu efteråt.
Resultatet visar överlag att oron hos e-handlarna har minskat och fler ser det dessutom som något positivt. Sverige har idag en stabil e-handelsmarknad som går bra och vad vi sett på andra marknader är främst hur Amazons etablering har ökat e-handlandet i stort. Den medieuppståndelse kring lanseringen och de märkliga produkttexterna har säkerligen också stärkt e-handlare i att inte känna någon större oro, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Ekonomi, i samband med undersökningen.
LÄS ÄVEN: Amazon.se i blåsväder efter ännu en miss – ”Färg: Svärd”
Andelen som tror att Amazons lansering kommer att innebära något negativt har även minskat från 24 till 19 procent. Och andelen tillfrågade som tror på en positiv effekt av lanseringen har istället dubblerats.
De företag som bör känna oro är däremot de som inte har någon digital handel, det är främst där Amazon kan komma in, göra stor skillnad och ta marknadsandelar, säger Emma Lindgren.
Svea frågade även e-handlarna om de planerat några speciella åtgärder på grund av Amazon.se.
Hälften svarar att de inte kommer anpassa sin e-handel. De vanligaste åtgärderna är dock att anpassa hemsidan, utöka marknadsföringen och att sluta avtal med Amazon, förklarar Svea.