ANNONS

Hur påverkar kaffepaniken e-handlarna - och har priserna ens gått upp?

Jonathan Johansson och Maja Rosengren
"Det stämmer inte".

De senaste dagarna har flera företag larmat att svensken har panik och hamstrar kaffe som aldrig förr. Anledningen ska vara stigande priser på kaffe som får svenska konsumenter att prisjämföra som galningar och i sociala medier så köper folk på sig tonvis med kaffe när priset är rätt.

Men är detta sant? Och hur påverkar priserna e-handlare som säljer kaffe.

Vi säljer bra just nu, det har varit starkt i november, december och januari. Cirka 40 procent i tillväxt mot föregående år, säger Karsten Deppert från e-handeln Nybryggt.nu.

ANNONS

Jonathan Johansson som driver e-handeln Coffydoor, som säljer kaffekapslar, säger sig också vara ganska oberörd av kaffepriserna.

Det påverkar inte oss jättemycket då det är förhållandevis lite kaffe i gram per kapsel. Även om vi på Coffydoor har cirka 10 procent mer, än markandssnittet, i våra för mer smak, säger han till Ehandel.

På Nybryggt så meddelar man inte bara att priserna inte verkar påverka affären, bolaget har släppt en analys där man menar på att priserna inte ökat så mycket som många tror.

Vi hör ofta att kaffepriserna har skjutit i höjden, men vår genomgång visar att det inte stämmer för alla sorter. På Nybryggt.nu har vi ett av Sverige största sortiment av kaffe, för många svenska favoritkaffen har priset varit oförändrat den senaste tiden, säger Maja Rosengren, E-commerce Manager på Nybryggt.nu.

"Läget är bättre än många tror"

E-handlaren ska ha analyserat priser på flera populära kaffemärken via jämförelsetjänster online.

Vissa kaffesorter har ökat något i pris, men förändringarna är långt ifrån de stora höjningar som många har fruktat, skriver man.

Enligt företaget finns det flera förklaringar till den stabila prisutvecklingen. Starka leveranskedjor, konkurrens på marknaden och en stabil valutakurs mot brasilianska realen, har bidragit till att hålla priserna nere.

Vi märker bland kunderna att det finns en bild av att kaffe, och även andra matvaror, har blivit drastiskt dyrare. Men läget är bättre än många tror. Vår analys visar att många svenska kaffedrickare fortfarande kan få sitt favoritkaffe till samma pris som för några månader sedan, när det började komma larmrapporter, säger Maja Rosengren.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se