Webbyrån Daytona släppte idag sin numera årliga undersökning kring svenskarnas iPad-vanor. Enkätundersökningen har besvarats av 2 114 personer vilket är tio gånger fler än förra årets undersökning. Det är dock endast 1971 av dessa som har en iPad. Daytona själva konstaterar snabbt att iPad:en har blivit allmängods.
Vi börjar istället att leta efter hur många som e-handlar med sin iPad. Ni kanske minns vår artikel om surfplattor och mobiler där vi hade amerikansk statistik som visade på att surfplattor skapar mer fysiska nätinköp än mobiler. Hela 47 procent hade shoppat en fysiska vara via en surfplatta medans endast 13 procent hade gjort samma sak via en mobil.
Vad säger undersökningen
Vad säger då Daytonas svenska undersökning om detta. Tyvärr tittar de inte på vad som köps utan det handlar endast om aktiviteten "Shopping". De som shoppar Ofta eller Alltid via sin iPad har ökat ifrån 11 procent 2010 till 17 procent 2011, då ska man även tänka på att förra årets underlag var mycket sämre än i år.
Det som är intressant är att endast runt 20 procent säger att de aldrig har shoppat med sin iPad, hela 80 procent bör alltså ha gjort det. Runt hälften av de ca 2000 tilfrågade säger sig shoppa Alltid, Ofta eller Ibland.
En sak är alltså säker, man e-handlar via sin iPad. Mycket av detta kan givetvis vara musik, film och digital media men eftersom dessa har egna kategorier under samma fråga gissar vi att en stor del även är traditionell e-handel. Undersökningen visar dock att endast en tredjedel av alla inköp via iPad har gjorts med andra betalmedel än via Apples App Store. Vilket skulle betyda att 17 procent, regelbundet, e-handlar traditionellt utanför App Store via sin iPad.
Läs mer om Daytonas undersökning här, där ni även finner 8 experters syn på undersökningen.