I förra veckan uppmanade Johan Holgersson på Bring e-handlare att erbjuda fler fraktalternativ. Han vill även se billigare fraktalternativ vilket förstås ifrågasattes något av e-handlare, kommande ifrån en fraktleverantör.
Bortsett ifrån priset på frakten tänkte vi ta och titta lite närmare på detta med flera fraktalternativ. Vi berättade nyligen om den nya aktören Shipwallet som primärt jobbar för att e-handlare ska kunna erbjuda flera logistikbolag och leveransalternativ.
Bring är förstås inte den enda aktören att påpeka att kunderna kräver flexibilitet och valfrihet när det kommer till frakten. Flera andra logistikbolag har gjort kundundersökningar där fler alternativ hamnar högt upp på listan.
Hur ser det egentligen ut på fraktfronten hos Sveriges e-handlare? Vi vänder oss till Ehandelsindex där vi mäter ungefär 10 000 nätbutiker.
55 procent använder bara ett bolag
Antal e-handlare som endast använder ett logistikbolag är hela 55 procent av de nätbutiker vi har logistikdata på, ungefär 5400 stycken.
- Majoriteten av de webbutiker vi mäter i Ehandelsindex erbjuder endast frakt via ett logistikbolag. Detta samtidigt som endast 11 procent av de 5389 bolagen med logistikdata anger tre eller fler fraktbolag på sin sida. Det vanligaste är att man använder PostNord eller DHL, säger Joakim Andersen, indexansvarig på Ehandel.se.
Även om de butiker med tre eller fler logistikaktörer endast står för 11 procent, så erbjuder i alla fall 34 procent två bolag.
Att man endast håller sig till en logistikaktör betyder förstås inte att man inte kan erbjuda flera fraktalternativ. Men i de undersökningar som gjorts är kunderna uppenbarligen inte nöjda.
Shipwallet verkar även övertygade om att en del av lösningen på bättre valfrihet i frakten är fler fraktbolag. Att enklare kunna lägga in flera logistikbolag i sin kassa och därmed få tillgång till flera leveransalternativ för kunderna.