ANNONS

Hur Google Analytics formar butiker på nätet

Hur Google Analytics formar butiker på nätet
ANNONS

Vanligtvis är pressmeddelanden ganska tråkiga men ibland blir man positivt överraskad, som idag. Det handlar om webbutiken Stegproffsen och Sebastian Johansson på 22 år ifrån Göteborg (se bild ovan). Det berättas om hur han startade en profilklädesbutik på nätet, joliworkwear, som sedan blev något helt annat.

"I mars 2011 lanserades den första versionen av joliworkwear.se. Sidan var fantastiskt snygg, stilren och funktionell. Såväl prisnivån som betalningsalternativen kändes helt rätt, men ändå blev det inte den framgång man hade hoppats på. Webbutiken hade väldigt få besökare. Sebastian började annonsera på Google, men annonskostnaderna drog snabbt i väg och marginalerna blev allt mindre. Det fanns något fel i affärsmodellen som behövde rättas till."

Denna historia har vi hört flera gånger innan. Sebastian gav dock inte upp utan började analysera sin sida med hjälp av Google Analytics. Det visade sig att avdelningen med stegar och ställningar var mest välbesökt. Vissa sökord för stegar och ställningar hade råkat hamna riktigt högt upp i Googles sök och Sebastian började fundera över att bli mer nischad.

- Jag hade jobbat så hårt med detta i över ett år, men jag kände att jag behövde ta ett stort beslut, säger Sebastian. Han valde att lägga ner Joliworkwear och ta sin affärsidé till ritbordet igen. Joliworkwear skulle bli Stegproffsen istället och med hjälp av Textalk kopierades stora delar av joliworkwears design och sattes in i den nya butiken, Stegproffsen. Det tog ungefär en vecka, men sen var butiken stegproffsen.se igång.

Detta koncept visade sig genast fungera mycket bättre och enligt pressmeddelandet har de snart omsatt en miljon kronor, sedan omstarten i juni. En intressant historia om än inte unik. Nog är det fler som antingen brutit ut delar av sitt sortiment eller helt enkelt startat en ny sida efter en analys av sin nätbutik.

Vi vet att pressmeddelandet är lite smygreklam för e-handelsleverantören Textalk men det är fortfarande en intressant resa ni kan läsa mer om här. Sebastian bjuder även på fem tips till nya e-handlare.

 

Denna artikel publicerades först i vårt nyhetsbrev Ehandelsnytt.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap