Sök
Stäng denna sökruta.

Sponsrat Innehåll

Hur du lyckas med din försäljning på Amazon

Marknadsplatser växer snabbt dessa dagar och med social distansering som årets huvuddisciplin tvingas återförsäljare att öka sin närvaro online för att kompensera för förlust av offlineförsäljning.

Ett sätt att öka din närvaro online är att blicka mot Amazon och dess nylansering i Sverige. Har du inte redan ett Amazon Seller-konto så kan du som e-handlare skapa ett och börja lista dina produkter där.
Det är ingen tvekan om att lanseringen av Amazon i Sverige kommer att orsaka ett nytt tryck på både återförsäljare som e-handlare för att kunna ge kunderna en komplett, säker och tillfredsställande shoppingupplevelse.

Så varför bör du börja sälja på Amazon?

Många personer runt om i Norden är redan ganska bekanta med Amazon och förutom att skapa större synlighet för sina produkter öppnar även försäljning via Amazon upp för nya kundgrupper och potentiellt fler konverteringar. Men vad är anledningen till att köpare i första hand vänder sig till marknadsplatser?

Anledningar och huvudskäl för köpare att använda online-marknadsplatser. Källa: Channable.

Ultimata tips för att lyckas sälja på Amazon

Att sälja på Amazon, samtidigt som du underhåller din egen onlinebutik, är inte något du enkelt bara gör. I själva verket kan processen vara väldigt tids- och kostnadskrävande. Särskilt när det gäller marknadsföring av produktdata och orderhantering.
Så, vad kan man göra för att maximera sin framgång på Amazon? Tja, ett bra ställe att börja på är att använda ett feed-hanteringsverktyg som redan har en API-integration med Amazon. Det finns många skäl till att använda sig utav ett sådant verktyg, men för att lyfta fram några av de mer självklara fokuserar vi på följande:

  1. Uppdateringar i realtid
    Genom att ansluta till Amazon via API-integration kan du skicka produktannonser direkt till ditt Amazon Seller Account i realtid. Din produktinformation såsom lagersaldo, pris eller storlekar uppdateras automatiskt för varje order som läggs eller förändring i ditt backend-system. Med andra ord behöver du inte längre uppdatera din produktinformation manuellt.
  2. Uppfyll kraven för produktlistningar på nolltid
    Att lista dina produkter direkt via Amazon Seller Central kan vara väldigt tidskrävande. Speciellt om du erbjuder ett brett utbud av produkter och produktvarianter. Genom att använda ett feed-hanteringsverktyg med färdigbyggda mallar kan kraven plötsligt matchas snabbare än någonsin tidigare.

     “Utan ett feed-hanteringsverktyg såsom Channables är det omöjligt att utöka sin e-handelsverksamhet på europeisk nivå. Vi har inte bara ökat vår försäljning på andra marknader, men vi har också en mycket bra prognos för de kommande åren.“
    – Wapalli
  3. Synkronisera ordrar tillbaka till din egen onlinebutik
    Orderhanteringen kan också vara extremt tidskrävande när du plötsligt säljer produkter via flera olika plattformar. Men när du väljer att använda en API-integration kan du enkelt synkronisera ordrar som kommer från Amazons plattform, direkt tillbaka till din egen e handelsplattform. Genom automatisk orderhantering kan du äntligen säga "hejdå" till copy-pasting och "hej" till att hantera samtliga ordrar från ditt egna backend-system.

För att avrunda den här artikeln är det inte längre ett val att sälja sina produkter eller tjänster online utan det är snarare ett måste för att överleva. Om du vill öka din exponering, nå rätt målgrupp och attrahera nya målgrupper kan Amazon vara en bra väg att gå. Samtidigt har det aldrig varit enklare att sälja via Amazon som med ett feed-hanteringsverktyg.