Konsumenter är på jakt efter de rätta produkterna och det rätta företaget att köpa ifrån. I denna jakt känner konsumenter ibland en viss osäkerhet och de försöker - medvetet eller omedvetet - minska möjliga risker. Detta är fallet för produkter med högt värde, men även för produkter som kostar mindre. Det är inte bara ekonomisk osäkerhet (Hur stor är risken att jag förlorar mina pengar eller köper fel produkt?) men även en osäkerhet i att tid och energi slösas bort i köpet av fel produkt, eller rätt produkt men från fel återförsäljare. Ett sätt att motverka dessa osäkerheter är med sociala bevis. Alla positiva kommentarer om dig och ditt företag, eller din produkt räknas som “sociala bevis”.
Vad är sociala bevis och varför spelar det någon roll?
Sociala bevis är ett intyg som säger att denna person, företag, tjänst eller produkt är bra, och att tidigare kunder är nöjda med den övergripande kundresan. Berättelser om att dina kunder är glada och nöjda kan vara väldigt lockande för potentiella kunder.
Omdömen kan vara ett effektivt verktyg för företag. Enligt en färsk undersökning som Trustpilot genomförde med över 1000 svenskar, anser konsumenter att omdömen och betyg är de viktigaste informationskällorna i köpresan. Två företag som är på framkanten när det gäller kundupplevelse och som har tagit till sig onlineomdömen med stor framgång är Willab Garden och NiceHair.
Många företag som samlar in omdömen inkluderar ofta sina omdömen i kundresan utan att tänka särskilt noggrant på placeringen. Ska man visa upp kundbetyget i sidfoten, sidhuvudet eller vid utcheckningen? Vad spelar det för roll? Om du är bekant med tester inom kundupplevelse vet du kanske att små skillnader kan ha stor inverkan. Willab Garden och NiceHair är medvetna om detta, vilket är varför de samarbetar med Sitegainer, en plattform för en allt-i-ett konverteringsoptimering.
Hur du använder dig av data genom att göra A/B-tester
Det finns fortfarande företag och byråer som ändrar webbsidor efter magkänsla eller generella råd. Med det finns även en del som försöker ta datadrivna beslut, och då ofta med A/B-tester.
Många företag ändrar ständigt sina webbsidor och då kan konverteringar både öka och minska. Men vilka specifika ändringar ledde till en viss förändring i konvertering (eller i avvisningsfrekvens eller genomsnittligt beställningsvärde)? Du tror kanske att du vet, men gör du verkligen det? Sokrates sa en gång: “Sann visdom är att veta vad man inte vet.” Din kundresa är inget undantag. Lukas från Sitegainer bekräftar att majoriteten av de som jobbar inom e-handel vet vad A/B-tester är, men använder sig inte av dem när de gör ändringar på sina webbsidor. “Den stora majoriteten av klienter lägger ner betydliga resurser på att driva trafik till sina webbportaler, men de har antingen inte resurserna och/eller kapaciteten att driva ett framgångsrikt A/B-testprogram.”
Den långsiktiga påverkan av att optimera din konvertering med 2 % och 3% per månad
Formeln för framgång: Sociala bevis + Data = Resultat
Trustpilothar samarbetat med sin partner Sitegainerför att bevisa kraften av omdömen under konsumentens köpresa. Med sin erfarenhet och expertis har Sitegainer genomfört många framgångsrika tester för att komma fram till det optimala sättet att kommunicera användarbetyg och omdömen i kundresan. Omdömen kan driva ditt företag framåt, men om du vill uppnå maximal effekt kommer du behöva använda dig av data för att hitta det optimala sättet att kommunicera sociala bevis till dina potentiella kunder.
Denna guide, tillgänglig för nedladdning,ger inte bara insikter i de A/B-tester som Sitegainer genomfört och de överraskande resultaten, utan kastar också ljus över vikten av sociala bevis, hur du optimerar din kundresa och förbättrar din konverteringsgrad.
Guidenkommer hjälpa dig att förstå:
- Vad sociala bevis är och hur du kan du kan använda det över dina kanaler
- Hur du bygger din egen strategi för A/B-tester
- Hur Willab Garden och NiceHair har förbättrat sina konverteringsgrader drastiskt genom integration av sociala bevis
Ladda ner guiden Nå framgång genom att A/B-testa hur du visar upp dina kundomdömen