ANNONS

Hur bra är Biltemas nya tjänst Köp & Hämta?

Följ med på en spännande Click&Collect-resa.

ANNONS

Biltema har länge ignorerat e-handeln och hävdat att de klarat sig bra utan. Detta samtidigt som man i smyg bedrivit e-handel i Finland, vilket verkar vara ett något långdraget test av tekniken och logistiken inför en potentiellt större utrullning. På företagets stora marknader, däribland Sverige, har vi dock inte sett röken av e-handel. I slutet av förra året hände dock något. Helt plötsligt började Biltema rulla ut en Click&Collect-lösning, som man kallar Köp & Hämta.

LÄS ÄVEN: Här har Biltema redan öppnat sin e-handel

Köp & Hämta skulle först rullas ut sakta under 2020 men eftersom kunderna tydligen älskar konceptet så har planen ändrats. Alla butiker ska nu få det lagom till Alla hjärtans dag. Vi på Ehandel är förstås nyfikna på hur detta Köp & Hämta egentligen fungerar. Och det finns bara ett sätt att ta reda på det. Vi riktade in webbläsaren till Biltema.se.

LÄS ÄVEN: Biltema skrotar tidigare Click&Collect-planen

Det första vi möts av är en gigantisk bild där det står Köp & Hämta, vilket förstås visar på hur företaget värderar den nya köpfunktionen. Sajten har även identifierat att vi sitter i Helsingborg och därmed valt rätt förvald butik för att köpa och hämta.

Någon vill verkligen uppmärksamma den nya tjänsten

Nu är det dags att hitta något att testhandla. Vi klickar oss in i fritids-kategorin och hittar ganska snabbt ett par rangersockor på rea. Vi har ingen aning vad rangersockor är för något men eftersom vi som konsument älskar nedsatta priser har vi inget annat val än att klicka hem sockorna. Vi ser även att lagersaldot är lågt, vilket eventuellt kan testa Köp & Hämta-konceptet ytterligare för att se om Biltema har koll på lagernivåerna.

Målsättningen är 2 timmar

När vi kommer till kassan, klockan är då runt 10:50, så möts vi direkt av en uppskattad upphämtningstid som anges vara 12:50, alltså två timmar framåt. Och att vi måste hämta ordern inom 48 timmar. Vi fyller i personuppgifterna för den som ska hämta beställningen, samt dess e-post och telefonummer, och går vidare till betalningen.

Vi får sedan ange personnummer i vanlig e-handelsordning vilket hämtar våra uppgifter för betalning. Vi kan välja mellan Kort, Biltema faktura eller Biltema kort. Betalningen sköts via Nets, inte via Klarna som Biltema använder för e-handeln i Finland.

När vi betalat med kort så möts vi av en ”Tack för din beställning”-sida” där Biltema bland annat meddelar att de kommer att kontakta oss via e-post och sms när beställningen är färdig för hämtning.

Informationen är tydlig till kunden

Nu börjar förstås den spännande biten. Tekniken verkar vara på plats men kommer Biltema att lyckas plocka ordern på två timmar?

Under en halvtimme

Händelseförloppet är som följer. Ordern registreras 10:56. Orderbekräftelsen landar i mailkorgen samma minut. 11:24 meddelar Biltema att ordern plockas och 11:25 att den är färdig för hämtning. Det var av naturliga skäl en kort plockrunda, men ändå snabbt registrerat av Biltema. SMS:en släpar efter någon minut men dimper också in tidsenligt, i alla skeden. Under en halvtimme tar det alltså från lagd order till att den är färdig för hämtning.

Vid varje uppdatering får man även en länk som går till en sida hos Biltema där man kan följa ordern. Allt som allt så är upplevelsen mycket trevlig och man känner sig verkligen uppdaterad om läget.

Nästa steg var förstås att hämta upp ordern hos Biltema Helsingborg. Tyvärr var vi tvungna att jobba klart och kunde därmed inte ta oss till Biltema förrän efter klockan fyra. När vi kommer till Biltema fortsätter den smidiga upplevelsen och direkt innanför dörrarna så ser vi tre stora skyltar som guidar oss till en Köp & Hämta-kassa, innan vi går in i själva butiken.

Det är svårt att missa vart man ska gå

Man kan alltså snabbt hämta upp sina varor utan att behöva gå igenom butiken, vilket hos andra aktörer kan negera hela konceptet med Click&Collect, eftersom man lika gärna kunde ha handlat prylarna på plats i butiken.

Vi får snabbt hjälp i kassan och visar upp vår legitimation, enligt instruktion i Biltemas tidigare meddelanden. Våra sockor hämtas upp och vi får underteckna följesedeln och kan sedan lämna butiken med våra alldeles nya rangersockor. Vi har fortfarande ingen aning om vad rangersockor ska användas till men vi ger Biltemas Click&Collect-lösning väl godkänt för en tjänst som precis rullats ut.

Undertecknad med sina rangersockor

Det ska tilläggas att butiken i Helsingborg också är Biltemas huvudkontor. Huruvida detta påverkat köpupplevelsen kan vi inte svara på.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se