Kvällen inleddes med en föreläsning av CSR-experten Per Grankvist följt av panelsamtal med Matsmart, Asket, Eleven/Nordicfeel, Airmee, Budbee och Apotea.
Sluta moralisera och börja använd resurser på rätt sätt. - Per Grankvist, CSR-expert
Per Grankvist, journalist och hållbarhetsexpert, poängterade vikten av att ifrågasätta de föreställningar och myter som finns om hållbarhetsarbete och titta på det ur nya perspektiv. Hållbarhetsarbete måste varken vara tråkigt eller kostsamt, tvärt om. Ser vi på hållbarhetsarbete som ett kreativt sätt att använda våra resurser bättre är det något som både miljön och företag vinner på. Han menar också att vi ska ifrågasätta föreställningen om vilka företag som kan vara hållbara. Idag finns en idé om två typer av företag: stora, onda företag som är dåliga för miljön eller små, snälla och hållbara företag. Men riktigt så enkelt är det såklart inte. Alla företag kan arbeta mer hållbart.
Ett annat område som belystes under panelsamtalen var hållbara transporter.
E-handel är transporter och det är vi som måste lösa dem. - Pär Svärdson, CEO på Apotea
Konsumenter efterfrågar idag miljövänliga alternativ och för att vara framgångsrik som e-handlare behöver man kunna erbjuda en mer hållbar leverans. Att byta ut dieselbilar mot cykeltransporter i innerstaden var ett exempel som lyftes. Airmee belyste att det var essentiellt att använda rätt teknik för en god logistik och optimering av utkörningar. Budbee berättade om sitt initiativ med solceller på taket, där man strävar efter att kunna använda elen till sina lager och till de elbilar som används vid leverans.
Vi måste lära oss uppskatta kläder för vad de är: investeringar. – August Bard Bringéus, grundare Asket
Att titta på hållbarhetsfrågan ur nya perspektiv, våga ifrågasätta befintliga mönster och tänka utanför boxen var också något som diskuterades under kvällen. Bland annat belystes vikten av att som e-handlare våga utmana befintliga rutiner och undersöka om det går att använda sina resurser bättre. Mycket går att göra smartare om vi bara vågar förändra befintliga arbetssätt. Men också ifrågasätta hur vissa branscher är uppbyggda. August Bard Bringéus, grundare av Asket lyfte problematiken i modebranschen. “Modebranschen bygger på konstant förnyelse. Det handlar om att säga till oss att det du har på dig idag är out of fashion. Under 2018 producerade vi som global ekonomi 100 miljarder plagg och i slutet på samma år hade drygt 60% av de plaggen bränts eller slängts. Det är en fruktansvärt resurskrävande bransch som står för 10% av globala utsläpp”, sa August. Spårbarhets och transparens i alla led är något som konsumenter efterfrågar allt mer idag och vi måste lära oss uppskatta kläder för vad de är: investeringar. Bara så kan vi ställa om vår konsumtion till att bli långsammare och mer hållbar”, fortsatte han.
”Hållbarhet är ett viktigt ämne för oss alla, för individer såväl som företag. Vi är glada över att kunna bidra till ett samtal om den nödvändiga förändring som behöver ske i samhället. Genom en inspirerande föreläsning av hållbarhetsexperten Per Grankvist och drivna entreprenörer med hållbarhet som en tydlig del av sin affärsidé lyckades vi fånga upp en del av de många spännande initiativ som tas runt om i Sverige på ämnet.” säger Louise Nylén, Chief Marketing Officer på Trustly.
“Hållbarhetsfrågan är en viktig fråga för både e-handlare och oss på Qliro. Som en partner till våra handlare vill vi kunna inspirera till, och möjliggöra, både lönsamma och hållbara initiativ inom e-handeln.” avslutar Martina Skande, Chief Business Development Officer på Qliro.
Fotograf: Karina Ljungdahl