ANNONS

HUI-VD:n: "Kunderna har återvänt till e-handeln – som växer igen"

Emma Hernell är vd på HUI
HUI/Istock

De fysiska butikernas dragningskraft har avtagit.

ANNONS

Många är lite överraskade över de överlag imponerande tillväxttalen för handlarna under Black Friday och Black Week. Det konstaterar HUI:s vd Emma Hernell i Ehandels podd Ehandel Svepet.

Jag är också rätt förvånad över de här tillväxttalen. Det är många som säger att man sålde ungefär lika mycket som förra året. Men vi ska också komma ihåg att tillväxttalen oftast mäts i löpande priser och att det finns en inflationsbit också.

Men vi ser också att försäljningen ligger i linje med det vi såg i den senaste E-barometern. Den visade att vi ser ett trendbrott där e-handeln växer igen. E-handlarna börjar nu komma i kapp sina tidigare pandemidopade jämförelsetal, tillägger Emma Hernell.

LYSSNA PÅ PODDEN HÄR: Ehandel Svepet avsnitt 28: Black Friday – vad hände? Djupdykning med HUI-bossen Emma Hernell

Skönhetsbranschen går som tåget

Men det handlar också om att konsumenterna först "ville tillbaka till de fysiska butikerna under en period, för att nu under året ha tröttnat på det och återgått mer och mer till e-handeln".

Sedan är det väldigt stora skillnader mellan olika branscher. Skönhetsbranschen är en snabbväxande bransch, medan mer kapitalintensiva branscher har haft mer problem. Och det är jätteroligt att se att elektronikhandeln går starkt. Där ser vi också en återhämtningseffekt, efter en längre ganska tuff period, säger Emma Hernell.

"Många har legat kvar med rabatter"

Under pandemin uppdaterade många sina teknikparker och såg inga köpbehov under 2021 och 2022. Men nu är suget efter nya teknikprylar tillbaka. Inflationen har dock ätit upp mellan 5 till 10 procent av handlarnas intäkter, konstaterar Emma Hernell. På volym- och orderingångssidan måste hon fortsatt vara lite mer vag, då HUI inte fått in alla data på det än.

Men det vi har sett är att det ligger i nivå med i fjol. Plus minus noll. Men något jag också har noterat är att reaperioder blir längre och längre. Många har legat kvar med rabatter även den här veckan. Och det talar också för att några av de här branscherna som visat sig ha gått bra under Black Week, som tidigare hade det tuffare, de har en hel del överlager som de vill göra sig av med nu.

Problematiskt med får långa reaperioder

Hon har också noterat att många handlare jobbar mycket med generella prissänkningar på mellan 20 och 40 procent.

Det tycker jag är anmärkningsvärt. Det är en väldigt generös rea gentemot konsumenterna. Men jag undrar egentligen hur den strategin ser ut, för det gäller ju att driva trafik utan att förstöra sina marginaler allt för mycket, säger Emma Hernell.

Jag tror att det kan vara oerhört problematiskt med väldigt långa reaperioder och den kan inte vara sunt att man jobbar med att sänka marginalerna under den perioden. Så här gäller det för handlarna att ha fingertoppskänsla, så att man rear ut rätt produkter.

Hör hela intervjun i podden Ehandel Svepet också!

Lyssna på hela intervjun i podden Ehandel Svepet, där Emma Hernell delar fler insikter och slutsatser från årets Black Friday, Black Week och den efterföljande traditionella julhandeln. Podden finns även tillgänglig via Ehandels medlemssajt Ehandel Plus.

Fler heta artiklar om temat Black Friday hittar du här:

Golfbutikens totalkross under Black Friday: ”Upp 230 procent”

Så stort var Google-söket under Black Friday: ”Fascinerande”

Så gick det för e-handlarna under Black Friday: ”Läppstiftseffekt”

Swish avslöjar Black Friday-försäljningen: “Slog rekord”

Här är e-handelsprylarna som sålde bäst under Black Friday

Shopifys e-handlare satte mustigt Black Friday-rekord: ”Episkt”

Siffrorna är inne – Black Friday 2023 ökade: “Roligt att se”

 

David Gustavsson
david@ehandel.se