ANNONS

HUI Research: "Peak butik har inträffat"

HUI Research: "Peak butik har inträffat"
Jonas Arnberg, vd för HUI Research

År 2017 hände det, menar analysföretagets vd.

ANNONS

2017 blev året då den fysiska sällanköpshandeln nådde sin högsta tillväxtpunkt. Det menar HUI Researchs vd Jonas Arnberg i en intervju med Computer Sweden.

- 400 miljarder kronor omsätts i sällanköpshandeln, men all tillväxt, 10 miljarder, sker på nätet, säger Jonas Arnberg till tidningen.

"Förändrar handeln i grunden"

Han påtalar att tillväxten på nätet ökat oerhört snabbt. För bara två år sedan stod nätet endast för 20 procent av tillväxten. Jonas Arnberg myntar samtidigt begreppet “Peak butik”, för det fenomen som han menar har inneburit att de fysiska butiker som säljer kläder, böcker, möbler och andra varor vi inte köper dagligen, fått se sin tillväxt flyttad till e-handeln.

- Peak butik har inträffat i år och det är en sådan sak som verkligen förändrar handeln i grunden. Många av de kedjor som driver e-handelstillväxten har fortfarande en större andel i butiksledet än online och inser att det är där de måste satsa nu.

LÄS ÄVEN: Investeraren: “Butiksdöden kan komma redan nästa år”

"Vi kommer inte att åka långt"

Störst menar Jonas Arnberg att förändringen kommer att bli för de köpcentrum som ligger utanför städernas centrum. Även om det idag är den kanske lönsammaste handelsformen, så kommer allt färre att vilja åka långt för att handla, tror han.

- Den vassaste affärsmodellen i dag är att ha en stormarknad utanför stan med stor yta och låg kvadratmeterhyra där kunderna gör en stor del av jobbet. Det är ett effektivt koncept med hög omsättning per anställd. Men i en mer digital värld tror jag vi handlar närmare där vi bor, vi kommer inte att åka långt för att handla. Så trenden är att externhandeln tappar. 

Tror att matkedjorna kommer visa vägen

Och de som kommer att driva e-handelsutvecklingen tror Jonas Arnberg är de stora matvarukedjorna.

- De går ifrån en fantastisk affärsmodell till en affärsmodell där de i stället kör runt mat och inte har några marginaler och det är ju som att backa in i framtiden. Men med det sagt så när maten verkligen flyttar ut på nätet på allvar så skapar det nya handelsmönster. Det var matkedjorna som byggde stormarknader och fick annan handel att flytta efter. Om de lämnar följer de andra efter.

Än så länge tycker han inte att det finns något företag som hittat en lönsam modell för nätmat, men när nätmaten får en egen motsvarighet till Apotea, så tror Arnberg att det kommer att börja hända grejer.

- Det finns inget Apotea eller Netonnet. Men när det kommer, och det gör det när marknaden växer, så kommer det att åstadkomma en stor strukturomvandling för hela handeln. 

Wish tredje populärast

Samtidigt menar han att trycket från utländska e-handlare ökar, inte minst i och med Zalandos etablering i Sverige samt kinesiska Wish som ökat kraftigt i popularitet under de senaste åren. Även Alibaba och Amazon tror han kommer att satsa mer på Europa framöver. 

- Ta en aktör som Wish, som konkurrerar med lågt pris. Förra året fanns de inte med i statistiken - nu är de en av de tre populäraste, tillsammans med Apotea och Adlibris. Det går otroligt snabbt.

Ikea billigast på Amazon

För att möta konkurrensen menar Arnberg att svenska företag måste sätta sig in i hur de själva kan etablera sig på utländska plattformar och att våga testa att göra detta med i alla fall delar av sitt sortiment.

Och han tar ett exempel på ett svenskt företag som vågat pröva konceptet.

- Det är en aktör som man kanske trodde kunde stå emot med sitt starka varumärke. Men nu finns alla Ikeas produkter på Amazon i USA. Om du har Prime-medlemskap så blir det rentav billigare än att handla på Ikea, eftersom du slipper betala frakt då, säger Jonas Arnberg till Computer Sweden.

Michell Grönlund