Hubso, företaget som gör influencers till e-handlare, slog 12 miljoner kronor i fjol och 8 miljoner kronor under 2021:s första kvartal. Bolaget grundades 2017 och står idag bakom en rad e-handelsraketer som Sanne Alexandra Stockholm, A-Dsgn, Rebecca Stella Beauty och LXA The Label.
Nu berättar Hubsos vd Josefine Abrahamsson, under Erik Penser Banks temadag där ämnet var influencer marketing, om företagets framgångsrecept och marknadsläge. Det rapporterar Influens.se.
LÄS ÄVEN: De är bolaget bakom svenska influencers e-handelssatsningar
Vi lever verkligen i en väldigt spännande tid. Vi har brutit mark, men idag har marknaden mognat och det är väldigt mycket som händer inom vårt segment. Vi har haft en tillväxt om drygt 400 procent, från 2018 till 2020. Det är något som vi har lyckats åstadkomma genom att vi just har skapat och lanserat varumärken tillsammans med influencers. Ett koncept som fortsatt har hög ökad efterfrågan, både på produkter men även på att skapa varumärken med influencers, säger Josefine Abrahamsson.
Att vara influencer är ett heltidsjobb men allt fler profiler börjar få upp ögonen för att samtidigt driva ett eget varumärke.
Sociala medier förändras hela tiden och det jag ser nu är att vi är väldigt starkt positionerade inom det som vi gör idag. Branschen har utvecklats till att nästan varenda influencer vill ha ett eget varumärke, säger Josefine.
De senaste influencer-tillskotten i Hubsos portfölj stavas Josephine Qvist och Emelie Lindmark. Planen är att Josephine kommer att släppa ett hudvrådsmärke under årets fjärde kvartal och att Emelie, som är Hubsos första internationella influencer, till hösten kommer att lansera ett modevarumärke vid namn Le Capsole.
Ett annat tillskott i varumärkesfamiljen är Frö, som är Hubsos första egna märke. Frö lanserades den 2 juni och har idag endast en produkt, i två färgval, i sitt sortiment.
Det är vi väldigt stolta över och ser att det kommer att fortsätta utvecklas över tid.
Fokus framåt ligger på att utveckla de varumärken man har idag och plocka marknadsandelar i nya länder. Även fler profiler kan bli aktuella när företaget hittar rätt match. Men hur ser processen ut, från att signa en influencer till att lansera ett varumärke? Det svarade Josefine på följande:
Vi börjar alltid med en analys, där vi tittar på data kopplad till följare, hur profilen har konverterat tidigare och vilken typ av produkter, men framför allt vad har den för engagemang och vilken sorts produktkategori profilen skulle vilja satsa på. Det är jätteviktigt att det blir trovärdigt och att det finns en autenticitet i både influencern och dess varumärke.
Sen påbörjar vi framtagningen av produkten och jobbar med produktutvecklingen tillsammans med influencern. Vi har ett team som jobbar med profilen och processer för hur vi ska ta fram ett varumärke och hur det ska lanseras och byggas en "pre-hype" och så vidare. I hela den här processen involverar vi följarna, vilka är kärnan i hela affären för vi bygger vår affär på ett befintligt förtroendekapital. Vi involverar följarna i produktutvecklingen och låter dem vara med att påverka vilken typ av produkter vi tar fram eller rösta om färger. Det gör också att när vi väl lanserar så vet vi i princip vilken typ av produkt som efterfrågas och också ungefär vilken typ av engagemang som finns. Väl vid lansering har vi även en befintlig kunddatabas som är villig att köpa produkten.
Tack vare Hubsos koncept kan företaget alltså tidigt få en indikation på hur stor efterfrågan en produkt har, eftersom kunderna är aktiva i flera val under produktutvecklingsprocessen. Men trots detta säljer de allra flesta varor slut när influencervarumärken lanserar nya produkter. Något vi tidigare rapporterat om när Alice Stenlöfs A-Dsgn eller Rebecca Stellas Beauty-varumärke släppte nya produkter.
Det är hela tiden en avvägning och riskdelning, att hitta rätt kvantiteter. Men vi bygger också en hype kring att det är limiterade och mindre kollektioner. Däremot är målet att basera inköpen efter den faktiska efterfrågan, så säljer vi slut på fem minuter så har vi köpt in för lite. Då tar vi med oss den datan inför nästa inköp, säger Josefine Abrahamsson och avslutar med:
Men sen har flera av våra varumärken inte ens varit aktiva i 12 månader, och tittar vi på varumärken som har funnits längre så jobbar vi med större kvantiteter, fler påfyllningar och har vissa standardprodukter som alltid ska finnas i sortimentet hos dessa.