Idén till Hövding, företaget som säljer uppblåsbara hjälmar med samma namn, föddes 2005 i Lund. Grundarna Anna Haupt och Terese Alstin ville skapa en hjälm som alla cyklister skulle vilja bära och resultat blev en airbag.
Hjälmen fick snabbt stor uppmärksamhet och 2006 vann Hövding tävlingen Venture Cup, som hjälper unga entreprenörer att utveckla sina affärsplaner. Då grundades företaget och 2013 godkändes och certifierades hjälmen.
LÄS ÄVEN: Hövdings hjälm-krockkudde vinner guld
Idag driver bolaget en egen e-handel samt finns representerat hos över 800 återförsäljare i Norden, Tyskland, Tjeckien, Estland, Slovakien, Belgien, Holland, Österrike, Schweiz, Frankrike, Spanien, Storbritannien, Turkiet och Japan.
Nu presenterar Hövding sina siffror för sitt tredje kvartal.
Under det senaste kvartalet såldes cirka 11 200 stycken hjälmar, jämfört med drygt 19 350 stycken samma period under 2018.
Omsättningen sjönk med med 38 procent till nära 19 miljoner kronor, jämfört med cirka 30 miljoner samma period i fjol. Även rörelseresultatet (ebitda) minskade under kvartalet och summerades till -16,7 miljoner kronor, vilket kan jämföras med cirka -7 miljoner förra året.
Anledningen till resultatraset anges vara utfasningen av den tidigare hjälmmodellen blandat med hög efterfrågan på den senaste modellen.
Antal sålda Hövdingar under kvartal 3 var 42 procent lägre jämfört med föregående år. Den viktiga utfasningen av Hövding 2.0 har skett som planerat. Vi sålde 5 587 stycken fortare än väntat i kvartalet vilket resulterade i uppdämd efterfrågan och endast ett fåtal kvar i lager, skriver vd:n Fredrik Carling i rapporten.
Vi lanserade Hövding 3 framgångsrikt med stor efterfrågan i alla försäljningskanaler. Däremot har vi inte lyckats möta efterfrågan fullt ut.
En annan faktor som satt käppar i hjulet för bolaget har varit Hövdings omställningsarbete till ett klimatsmartare och mer flexibelt logistikflöde.
Omställningen har inte gått helt planenligt. Endast 5 612 stycken skeppades till kund i september och 9 422 de 30 första dagarna.
Det är fler än vi någonsin skeppat under en 30-dagarsperiod, men lägre än den totala orderboken kring lansering som var på cirka 17 000 stycken, till ett värde av cirka 26 miljoner kronor. Vi har steg för steg löst utmaningarna i logistikflödet och jag ser det inte som återkommande utmaningar framöver.