Hövdings försäljning växlade upp och trampade hem ett nytt rekord under det fjärde kvartalet. Omsättningen bromsade inte förrän vid 46,5 miljoner kronor. Antalet sålda ”Hövdingar” ökade med 50 procent och omsättningen växte med 58 procent, jämfört med samma period året innan.
Satsningen var den kommersiellt största vi gjort. Det intensiva arbetet med att utveckla, certifiera och starta produktion av Hövding 3, samtidigt som försäljningsarbete pågick. Det gav ett splittrat fokus. Därför är det extra positivt att vårt fjärde kvartal ligger på en nivå som ger självförtroende inför 2020 där vi har målsättningen att under året uppnå positivt rörelseresultat och omsättning om 250 miljoner kronor, säger Fredrik Carling, vd på Hövding, i en kommentar.
Vändningen var en rejäl revansch för det tredje kvartalet, som blev en bister tremånadersperiod med lägre försäljning än tidigare. Totalt för helåret kunde man dock åtnjuta en tillväxt på 22 procent under 2019. Det var framför allt fokusländerna Sverige, Danmark och Tyskland som drev försäljningen, inte minst efter att man löst vissa logistikutmaningar, meddelar bolaget.
Det vi såg under fjärde kvartalet är en trend vi siktar att bygga vidare på under året och en indikation inför 2020. Med organisatoriskt fokus på marknadsföring, försäljning och lönsamhet, med en fantastisk ny produkt samt en fortsatt stark trend för ökad cyklism, ser jag med tillförsikt fram emot att fortsätta tillväxtresan för Hövding, säger Fredrik Carling.