Den uppblåsbara cykelhjälmen Hövding har rapporterat tillväxt kvartal efter kvartal, och år efter år. Dock har resultatet legat på förlust hela tiden och sjunkit successivt. Under 2020 landade det på minus 44,2 miljoner kronor. Omsättningen summerades samtidigt till 152,5 miljoner kronor, en ökning med 35 procent.
När bolaget nu slår upp årets första kvartalsrapport visar man ännu en gång upp en stabil försäljningsökning. Omsättningen steg med 58 procent, jämfört med samma period i fjol, och uppgick till 33 miljoner.
Man lyckades även förbättra resultatet (Ebitda) ordentligt och mer än halvera den tidigare förlusten. Resultatet gick från minus 16,6 miljoner under Q1 förra året, till nu drygt minus 7 miljoner.
Våra tre huvudmarknader Sverige, Danmark samt Tyskland, står fortsatt för den betydande delen av omsättningen, skriver bolaget i rapporten.
Danmark har ökat mest, med hela 85 procent. Den svenska marknaden med 61 procent och den tyska med 5 procent. Övriga marknader står för 13 procent under kvartalet. Bolaget tillägger att man framåt kommer att följa utvecklingen i Frankrike mer specifikt då marknaden visar på en positiv utveckling och ökat intresse.
För att säkra en fortsatt stabil tillväxt, en boost på resultatraden och för att "möta ökande produktrelaterade kostnader" har bolaget från och med den första april höjt det rekommenderade konsumentpriset, från tidigare 3000 kronor till nu 3500 kronor.
Tidpunkten för denna justering faller väl in med att produkten nu är väl etablerad på de tre nyckelmarknaderna samtidigt som den ännu inte på bred front lanserats på nya marknader, skriver vd:n Fredrik Carling.
Den initiala responsen från marknaden på prisförändringen har varit god och det säkrar marginalen samt ger möjlighet till löpande förbättrad bruttomarginal. De kommande månaderna blir en övergångsperiod och vi förväntar oss en effekt av förändringen under vårt tredje kvartal.
Finns det en risk att ni säljer färre hjälmar på grund av prishöjningen?
Det tror jag inte, för vi är så etablerade på våra huvudmarknader Sverige, Danmark och Tyskland. Självklart är priset en aspekt för konsumenten men i valet av huvudskydd kommer pris ganska långt ned bland de ställningstaganden slutkunden gör. Så vi ser inte framför oss någon större förändringar av efterfrågan på grund av det här, säger Fredrik Carling till Breakit.