I rapport efter rapport har Svensk Handel varnat för coronakrisens påverkan på handeln. Flera företag har drabbats hårt av de restriktioner som införts och på flera håll har personal varslats.
LÄS ÄVEN: Dystra utsikter i handeln: "Fler håller i pengarna"
Men nu syns ljuset i slutet av tunneln. Enligt branschorganisationens nya handelsbarometer har framtidstron i butikshandeln ökat med 9,2 enheter i juni månad. Det innebär att framtidsindikatorn, som det aktuella måttet kallas, nu ligger på 79,6. Det är alltså betydligt högre än i maj men fortfarande en bra bit från 100, som är det neutrala värdet på skalan.
Det har varit tre tuffa coronamånader med stora försäljningstapp för handeln. Lättade reserestriktioner och att rörligheten i samhället sakta börjar komma igång igen inför sommaren är en nyckel för att många butiker ska kunna överleva, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
"För många har e-handeln vägt upp"
Men i e-handeln ser framtidstron ljusare ut. Där är motsvarande siffra 115,7, vilket är en ökning med 15,1 enheter sedan i maj.
Coronapandemin har fått nya kundgrupper, inte minst många äldre, att hitta till näthandeln. Vi ser också hur efterfrågan på hemleveranser har ökat. För många handlare har e-handeln vägt upp en del av försäljningstappet i butikshandeln, säger Karin Johansson.
Enligt Svensk Handel har situationen för handeln sett olika ut i olika branscher. Livsmedelsförsäljningen har överlag haft en positiv utveckling, även om många city- och servicebutiker har haft det tuffare.
Handeln är tudelad och vissa delbranscher har återhämtat sig snabbare än andra från coronakrisen. Bygg-, järn- och trädgårdshandel går starkt när vi satt igång sommarens fixa-hemma-projekt extra tidigt i år. För modehandeln är läget annorlunda och branschen befinner sig fortfarande mitt i krisen med stora försäljningstapp, säger Karin Johansson.