Efter flera år av stabil tillväxt slog pandemin till och allt förändrades mer eller mindre över en natt. E-handeln My Perfect Day - vars affärsidé gick ut på att människor ska mötas fysiskt - såg plötsligt ett omfattande försäljningstapp.
LÄS ÄVEN: My Perfect Day tappade 5 miljoner: "Handlade om att överleva"
År 2020 kom företagets omsättning upp i knappt 16 miljoner kronor, att jämföra med 21 miljoner året innan. Men nu är siffrorna för 2021 klara och My Perfect Day kan andas ut. De fem miljonerna som man gick back år 2020 har nämligen nu hämtats tillbaka. Förra året växte bolaget med 27 procent, trots att pandemin har fortsatt.
Hur lyckades ni med det?
Egentligen två saker: Dels har vi har fokuserat stenhårt på de befintliga segment vi har som vi trott på "trots" eller "på grund av" pandemin - bakning och säsongssortiment såsom jul och påsk. När det gäller bakning har vi lyckats växa bara den kategorin med över 40 procent förra året, säger Pauline Grindvall, vd på My Perfect Day, till Ehandel.
Människor är mer hemma och man bakar själv eller med barnen. När det gäller säsong, såsom jul, påsk och student, så är det högtider man firar i kretsen av de närmaste och den typen av firanden har vi till största del fortsatt att göra även under pandemin. Fira med familjen, alltså.
Pauline Grindvall menar att många har fokuserat lite extra på pyssel och dekorationer under pandemin. När man har varit färre som träffats har man ändå velat göra händelsen minnesvärd, förklarar hon.
Vi har även fokuserat på att utveckla våra nya ben som växte fram under slutet av 2020. Pyssel för barn och vårt nya lifestylekoncept med handplockade produkter för barnrum och lek är exempel på sådana kategorier som har växt och fått fokus under 2021 och sammantaget med bakning och säsongskategorierna har det bidragit till vår tillväxt om nästan 30 procent, trots tuffa tider för vårt standardsortiment för bröllop, fester, kalas och så vidare. Det vill säga det som normalt sett bär hela verksamheten.
De nya segmenten, det vill säga bakning, pyssel och “lifestyle”, kommer dock med en utmaning jämfört med My Perfect Days traditionella kategorier.
De segment som utvecklats och som fått fokus nu i pandemin är helt klart mer konkurrensutsatta segment med lägre marginaler. Dock med en stor och spännande marknad, som på många sätt går hand i hand med den målgrupp vi redan har idag, och där vi hoppas kunna utveckla och lojalisera vår kundbas inom vårt brand. Vi har precis som med My Perfect Days sortiment försökt att hitta vår nisch inom nischen även här och handplocka ett sortiment som känns inspirerande. Det är dessa nya och nygamla segment som bidragit till omsättningsökningen om cirka 5,5 miljoner 2021 vilket vi är superstolta över i dessa tuffa tider.
I samband med att My Perfect Day blev en del av Aller Media blev det tydligt att ni fokuserade på en nordisk expansion. Hur har det gått med den?
Bra! Vår Norgelansering är den del av vår strategi för i år som klubbades i höstas och hela satsningen är så gott som färdig att sjösätta nu efter ett jättejobb under hösten och vintern hittills. Vi följer vår plan och hoppas på att kunna lansera inom de närmaste månaderna. Sen planerar vi att lansera i Finland och Danmark kommande år.
Efter 2021 kan My Perfect Day alltså presentera en omsättning som är tillbaka på över 21 miljoner kronor. Och nu är siktet inställt på fortsatt tillväxt.
Vårt mål är 30 miljoner under 2022 och så länge restriktionerna lättar och samhället öppnar upp för oss att ses igen tror jag att det ska vara genomförbart. Resultatmässigt siktar vi på att hålla oss på plussidan, men det kostar pengar att växa och vårt kortsiktiga mål nu är inte att maximera vinsterna utan att driva rejäl tillväxt både i Sverige och på nya marknader, avslutar Pauline Grindvall.
LÄS ÄVEN: My Perfect Day förvärvas av mediejätten: "Känns som en saga"