Davida Cashmere är modevarumärket, som går all-in på kashmir och som vuxit stadigt, lite i skymundan, de senaste åren. Nu har bolaget bestämt sig för att det är dags för en ny vd att leda det framåt.
Sofie Forsberg, som varit head of design och creative director sedan 2017, tar över rollen från huvudägaren och grundaren Max Holm.
Det känns roligt och inspirerande att få förtroendet att leda Davida Cashmere. Jag vill fortsätta utveckla det som Max och Kristian ha påbörjat. Davida Cashmere är ett välskött bolag med stark entreprenörsanda med stor potential för fortsatt expansion, säger Sofie Forsberg i ett uttalande.
Max Holm i sin tur kommer att jobba med logistikkedjan och utvecklingsfrågor i Davida Cashmeres expansion.
Efter att ha jobbat nära varandra i fem år så känns detta som ett naturligt steg i Sofies utveckling inom företaget. Vi har stor tilltro till Sofie och ser fram emot var hennes passion och vision kommer att föra oss, säger Max Holm.
Även styrelsens ordförande, Michael Forsmark, stämmer in i hyllningskören.
Vi är mycket glada över att Sofie har accepterat sin nya roll som Davida Cashmeres vd. Sofie kommer att bidra med sin erfarenhet från sortiment och marknadsföring. Hon känner företaget väl och har stort fokus på att fortsatt bygga ett starkt varumärke.
Davida Cashmere säljer sina produkter både via egen e-handel och återförsäljare. Det senast registrerade bokslutet är från 2020 och bolaget omsatte då 27,6 miljoner. Resultatet, efter finansiella poster, landade på 1,4 miljoner. I båda fallen var det en rejäl förbättring från 2019.