Efter att själv ha lidit av vad hon trodde var upprepade urinvägsinfektioner i 15 års tid, fick Emma Hällström diagnosen uretrit. När hon fick veta att uppskattningsvis 500 000 kvinnor lider av sjukdomen bara i Sverige, bestämde hon sig för att slå två flugor i en smäll genom att hjälpa dessa kvinnor samtidigt som hon lanserade ett eget varumärke.
Nu har varumärket, som fått namnet "I Heat You", släppt sin första produkt "Heather" på Kickstarter. Enkelt förklarat handlar det om en ihopvikbar sittdyna som värms upp med hjälp av en USB-sladd som kan kopplas till exempelvis datorn. Just värme kan nämligen både förhindra och lindra besvären som uppstår i samband med uretrit.
Heather är en sittdyna som är designad för att passa in i kvinnors vardag – både funktionsmässigt och stilmässigt. Ledorden är att ingen ska behöva skämmas för sina behov eller avstå från någon aktivitet på grund av sin sjukdom, berättar Emma Hällström för Ehandel.se.
Hon menar att det generellt sett saknas kunskap om uretrit, och efterfrågar samtidigt en bredare diskussion om sjukdomar som är vanliga bland kvinnor. Och med tanke på att den potentiella målgruppen alltså omfattar hundratusentals personer, kommer det kanske inte som någon överraskning att Heather-kampanjen redan har fått bra fart.
En värmande följeslagare - snart i egen e-handel
E-handelspremiär i höst
Efter en dryg veckas tid har nära 50 personer bidragit med mer än en fjärdedel av den önskade summan på 200 000 kronor. Kampanjen pågår till och med den 6 augusti, och därefter är det tänkt att I Heat You ska få en egen e-handelssajt.
Jag räknar med att produkten kommer att lanseras på marknaden, det vill säga finnas färdig att köpa med direktleverans, i november och därmed lanseras också webbshoppen. Den är redan färdigbyggd och det är mer eller mindre bara att trycka på knappen. I samma veva kommer vi kunna leverera till eventuella återförsäljare.
Emma Hällström, som arbetade tillsammans med en designer i ett och ett halvt år för att ta fram sittdynan, planerar att lansera fler värmande produkter längre fram.
Lite som Happyplugs som började med hörlurar och sedan breddade sig mot samma målgrupp. Jag ser det som att vi främst kommer ha försäljning i egen webbshop men även egna pop-up stores och permanenta butiker världen över i framtiden, avslutar hon.