“Jag ville ha ett citat från en låt med Neil Young och inte ‘Hem ljuva hem’ eller någon liknande fras". Så inleder Sofia Magnusson, vd och grundare på e-handelsföretaget Folklorecompany.com, när hon ska ge en bild av hur det kom sig att hennes företag - som numera omsätter flera miljoner - grundades.
Det var i början av 2010-talet och efter en uppväxt i Hälsingland, där det enligt Sofia Magnusson är vanligt med väggbonader, var hon ute efter något traditionellt med en modern och personlig tvist till sitt nya boende.
Sedan flera år tillbaka hade det gått att beställa till exempel muggar med personaliserade tryck, så jag tänkte att man måste ju kunna gå online och beställa något liknande inom korsstygn, som var det jag ville ha. Men det visade sig vara en jätteföråldrad bransch.
Förvissad om att det fanns en efterfrågan och om att allt digitaliseras förr eller senare, bestämde sig Sofia Magnusson för att starta The Folklore Company 2014. Då lanserade företaget sin första programvara för att designa korsstygnsmönster, och på den vägen fortsatte det. I dag strömmar kunderna in för att handla personaliserade produkter eller färdiga mönster med budskap som “Girls just wanna have fundamental human rights” och “Don’t grow up - it’s a trap”.
"Försöker sänka tröskeln"
2020 kom omsättningen upp i 3,5 miljoner kronor och i år går företaget mot fortsatt tillväxt. The Folklore Company, som har sin bas i Göteborg, består nu av ett team på fem personer. Samtidigt befinner sig företaget i en ny investeringsrunda, i vilken bland andra e-handelsprofilen och Amazon-experten Anna Nordlander hittills har bidragit med kapital.
I dag har företaget tre onlineverktyg för att designa korsstygnsmönster och säljer dessutom en rad färdigdesignade mönster med tillhörande arbetsmaterial. Sofia Magnusson beskriver det som att företaget erbjuder digitalisering av handarbete.
Vi försöker sänka tröskeln för dem som vill komma igång och börja med DIY ("Do It Yourself", reds anmärkning). Det är kanske inte en så stor marknad i Sverige ännu, men internationellt är intresset och craftmarknaden enorm.
Våra kunder utgörs framför allt av kvinnor i åldern 25 till 45, varav många inte har sysslat med korsstygn sedan de hade syslöjd i skolan. Nu har de chansen att väcka liv i sitt gamla intresse och det med en modern touch.
Samarbete med DIY-bolag i USA
De första åren drev Sofia Magnusson sitt företag som en hobby, men 2018 blev det dags att “gasa på ordentligt”. Försäljningen har framför allt skett i Sverige, men från och med i höst kommer ett ytterligare fokus att läggas på USA. The Folklore Company har nämligen inlett ett samarbete med en branschkollega på andra sidan Atlanten, som ska hantera e-handlarens logistik på den amerikanska marknaden.
Även om vi har fokuserat marknadsföringen i Sverige så säljer vi redan i dag internationellt och skickar till hela världen. Utmaningen är att det är väldigt dyrt att skicka internationellt. Vårt snittordervärde ligger på 400 kronor och då är det varken lönsamt eller hållbart för miljön att skicka allt från Sverige.
Just USA är ju känt inom svensk e-handel som ett både spännande och ganska utmanande land att ge sig in i.
Det är en enorm marknad och vi är förstås ödmjuka kring att det inte kommer att bli enkelt. Men samtidigt är det på många sätt lägre barriärer eftersom allt redan är översatt till engelska och vi har kunder i USA sedan tidigare så vi vet att det uttrycket vi har går hem.
Lanserar marknadsplats
Men USA-satsningen är inte det enda som är på gång. I oktober lanserar The Folklore Company även en internationell marknadsplats. Då kan alla som vill gå in och designa egna mönster som de kan sälja via plattformen, i utbyte mot pengar eller poäng som sedan går att handla för.
Vem har gjort mönstren som ligger ute till försäljning nu?
Vi har gjort majoriteten av dem själva men vi har också samarbeten med några designers, både i Sverige och utomlands.
De senaste åren har flera e-handlare rapporterat om ett starkt växande intresse för att skapa själv. Det kan handla om allt från att bygga en ny altan till att tillverka egna inredningsdetaljer. Något som har märkts av även hos The Folklore Company.
Först kopplade vi den ökade försäljningen till pandemin. Folk kan bara städa hemmet så många gånger när de är i karantän och många fick då tid över till en hobby. Men försäljningen håller i sig så nu ser vi att det här är ett intresse som har fastnat, och att många har skapat nya beteenden och vanor.
Sofia Magnusson menar att skiftet också har att göra med en allmän skärmtrötthet och ett ökat intresse för att känna och se olika material och färger.
Det är tillfredsställande att ägna sin tid åt något som är bestående, man ser ju precis hur långt man har har kommit den senaste halvtimmen till skillnad från när man till exempel scrollar igenom Instagramflödet. Det blir en form av mindfulness och många uppskattar att jobba med kroppen. Vi ser en ökning av hobbies överlag och då är detta väldigt lättillgängligt.