Foodora fortsätter att satsa hårt på sin q-handel. Nu har man även hittat en ny chef för det man kallar "tredje generationens e-handel". Det blir Sofia Gunnmo, senast utvecklingschef på Cloetta, som axlar manteln som Head of Q-commerce på logistikbolaget
Innan 2020 är över kommer svenskarna ha en helt annan syn på hur lång tid en hemleverans ska få ta. Bolag som tillämpar flera dagars hemleverans måste tänka om och tänka nytt. Att kroka arm med en snabb aktör är mitt råd, då dagens och morgondagens konsumenter förväntar sig att det ska gå fort. Okonventionella samarbeten kommer vi få se mycket av framöver, säger Sofia Gunnmo.
Det är andra nyförvärvet på kort tid för Foodora, som i slutet på förra veckan plockade in Johan Nordström som affärsutvecklingschef från Clas Ohlson. Och tidigare den här veckan stod det klart att Rebecca Stellas e-handel, kommer att använda sig av Foodoras leveranser.
Just nu verkar vi i en bransch som utvecklas i rasande fart, mycket på grund av corona som gjort att foodoras tillväxt hoppat fram två år. En situation som jag ser väldigt ödmjukt på. Då efterfrågan på q-handelsmarknaden växer, är jag mycket glad över att tillsätta Sofia Gunnmo som Sveriges första Q-handelschef, säger Hans Skruvfors, vd på Foodora Sverige.
Foodoras ska via sitt q-handelskoncept erbjuda blixtsnabba leveranser direkt efter beställningstillfället från ett flertal olika aktörer.
Vi lanserar den tredje generationens handel. Vi kallar den Q-handel, alltså Quick Commerce. Första generationen var att gå till butik. Den andra var den traditionella e-handeln där man har något jättelager utanför storstäderna och där det tar en till sju dagar för folk att få varorna. I den tredje generationen levererar vi hem varor från butikerna inne i städerna på 30 minuter. Det innebär att butikerna i sig, utöver sin vanliga verksamhet, också kan fungera som ett litet lager, sa Hans Skruvfors, vd för Foodora, till Ehandel, när konceptet lanserades i maj.