ANNONS

Hon lyfter lokala tvålmakare: "Krävs tid, blod, svett och tårar"

Grundaren Amira Roula

"Har inte varit självklart, men behovet fanns".

ANNONS

Amira Roula har varit på jakt efter lokalt producerade, och hållbart paketerade, tvålar och hårvårdsprodukter ett längre tag. Men efter en tid bestämde hon sig för att sluta leta, kavla upp ärmarna och ta tag i det själv.

Från en tanke i februari till färdig butik i början av april, med bolag och allt! Det har inte varit självklart, men behovet fanns, säger Amira till Ehandel.

Hon satte upp en e-handel, Tvålbutiken, där hon samlar handgjorda tvålar som är hållbart producerade i Sverige.

Det är en plattform där kunden kan välja bland flera olika tvålmakare eller tvålproducenter i Sverige som tillverkar sina produkter på gårdar eller i sina bodar. Fokuset ligger på naturliga råvaror och hållbarhet i hela kedjan - från produktion till paketering, förklarar Amira.

Hade du erfarenhet av e-handel innan du började med Tvålbutiken? 

Jag testade att driva eget precis när jag var färdig med studierna, men jag tog ganska snabbt en anställning. Jag hade inte tänkt igenom detaljerna kring vad jag erbjöd för konsulttjänster som jag ville satsa på då, och tänkte att jag behövde samla på mig erfarenhet innan jag testade på det igen. Och det har jag gjort!

Jag hade dock ingen erfarenhet av e-handel, men min inställning var den här: Efter att ha jobbat som vd för en startup och försäljningsansvarig på två olika bolag vet jag hur man praktiskt driver och får ett bolag att gå runt och växa. Så när jag väl hade beslutat mig för att komma igång med Tvålbutiken gick det snabbt.

Hur hittade du tvålmakarna? 

I början när jag ville komma i kontakt med tvåltillverkare fann jag dem via en Facebookgrupp för tvålälskare. Jag tog även kontakt med mer ”etablerade” men fortfarande små, tvålmakare som bara blev glada över att det satsades på småskaliga tvålproducenter i Sverige. Under sommaren tog Tvålbutikens Instagramkonto fart och då började tvålmakare att kontakta mig själva.

I skrivande stund har Tvålbutiken nio tvålproducenter kopplade till butiken, men ännu fler är på ingång.

Förutom tvålmakare har jag även en keramiker och en som stickar tvålpåsar. Jag har fått flera förfrågningar från tvålmakare som vill komma ombord, men för att det ska vara en bra balans på sajten, med olika sorters tvålar, undviker jag att ta in för många samtidigt.

Har du några konkreta krav på de tvålmakare som finns på sajten? 

Inför lanseringen av Tvålbutiken har jag lagt ner mycket tid på att läsa om tvåltillverkning, lagstiftning kring produktion och distribution av tvålar. För att bli en del av Tvålbutiken är kravet att man följer EU-regleringen EG1223/2009, samt att man delar butikens ideal om att endast producera sina tvålar lokalt och så miljömedvetet som möjligt, säger Amira och tillägger:

Det är vad de måste ha gemensamt. Men det som är spännande, och det som skiljer dem åt, är att vi har producenter med olika syn och tänk kring tvålarnas innehåll och produktionssätt.

Försäljningen på sajten tog fart under sommaren, och under augusti månad slog företaget sitt första försäljningsrekord som landade på 3500 kronor.

Jag hade förväntat mig att fler tvålar skulle säljas under pandemin, men det var under de lugna sommarmånaderna som försäljningen peakade. Jag har inte lagt pengar på marknadsföring, så all trafik har kommit via organiska sökningar på Google.

Butiken lanserades första april och jag förväntade mig inte en snabb ökning, men i maj kom trafiken till butiken igång och peakade som sagt i augusti. Det känns kul, det finns ett behov av att handla lokalt producerade handgjorda tvålar. Jag hade förväntat mig en omsättning på kanske 500 till 1000 kronor i månaden den första perioden, så det här var bra.

Har du ett lager med alla tvålar eller skickas tvålarna direkt från respektive tvålproducent? 

Eftersom många kunder ofta väljer att köpa flera olika sorters tvålar och tillbehör samtidigt, kom jag fram till att det är smidigast, billigast och mest miljövänligt att jag har ett lager. Det är också mest schysst mot producenterna som slipper logistiken kopplad till att skicka paket. Så med allt samlat på en plats kan jag enkelt plocka ihop kunden beställning i en order, istället för att kunden ska få flera olika paket.

Har du börjat tillverka egna tvålar efter att ha lanserat tvålbutiken? 

Jag gick på en tvålkurs i februari 2020 som en del av min research, men producerar inte själv. Ska man producera på ”rätt sätt” bör man använda ett separat kök än det som man lagar mat i. Vill man sen börja sälja tvålarna man tar fram är det ganska höga kostnader och regler förknippade med det. Så man måste kunna satsa 120 procent med tid, blod, svett och tårar för att få det att funka.

I år är målet att växa verksamheten och nå ut till fler, berättar Amira, genom att bland annat satsa på marknadsföring.

En utmaning är faktiskt att nå ut till män. Det kanske låter udda, men det är 90 procent kvinnor som handlar hos Tvålbutiken. Detta trots att vi bland annat har kroppstvål, raktvålar, mustaschkräm och så vidare. Men det hoppas jag kunna råda bot på! Allt handlar om kommunikation, och att nå ut i rätt kanaler, avslutar Amira Roula.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se