ANNONS

Hon lämnar trädgårdsbranschen - tar över Lykos retailverksamhet

Hon lämnar trädgårdsbranschen - tar över Lykos retailverksamhet
Erica Wredberg

Ska öka försäljningen offline.

ANNONS

Efter att ha passerat 200 miljoner kronor i omsättning under årets första kvartal kunde Lyko under gårdagen meddela att det var företagets e-handel som stod för den största tillväxten. 

Totalt sett ökade företagets försäljning med 25 procent, men tittar man bara på e-handelns utveckling så ökade den med 43 procent.

LÄS ÄVEN: Lyko slår 200 miljoner efter framgångsrikt onlinekvartal 

Den kommande tiden ska Lyko bland annat satsa på sitt nya automatiska lager och på att etablera sin verksamhet i Finland, men det är inte bara e-handeln som står i fokus. Tvärtom har bolaget valt att "stärka organisationen" genom att rekrytera en person som helt ska fokusera på försäljningen i företagets fysiska butiker.

"Gedigen bakgrund inom fysisk handel"

Det handlar om Erica Wredberg, som nu blir Retail Sales Officer på Lyko. Rollen innebär att hon ska ansvara för försäljningen i Lykos fysiska butiker och deras tillhörande salonger. Hon kommer senast från en tjänst som försäljnings- och marknadschef på Finsmakarens Trädgård AB.

- Jag är mycket glad över att hälsa Erica välkommen till Lyko och därmed förstärka retailsegmentet. Med Ericas gedigna bakgrund inom fysisk detaljhandel, bland annat sex år som försäljningschef på Åhléns city, samt goda erfarenhet av förändringsledning har vi hittat den perfekta försäljningschefen för Lykos retailsegment, säger Joanna Hummel, vd på Lyko, i ett pressmeddelande.

Erica Wredberg tillträder sin nya tjänst den 14 maj, och kommer då också att ingå i Lykos koncernledning. I samma veva går Lykos nuvarande Retail Sales Manager Samuel Andersson vidare till tjänsten som Head of Sales Development på samma företag.

LÄS ÄVEN: Lyko om butikerna: "Svårt att sälja nya produkter på nätet"

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se