April var en betydelsefull månad för Yogia, nätbutiken som är nischad på yoga-livsstilen. Företaget passerade miljonen för första gången under en kalendermånad och utökade sitt team med en e-handelschef.
LÄS ÄVEN: Ehandel besöker: Yogia.se ökade med 90 procent på ett år
I dessa coronatider väljer Yogia.se att trycka på gasen istället för att bromsa, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Yogia har, fram till den första april i år, endast drivits av grundaren Katarina Andersson och två andra anställda som har hjälpt till med plock och pack samt kundtjänst och returhantering.
Nu kliver Marika Lundriksson in som e-handelschef. Hon kommer närmast från JS Energi där hon har haft en liknande roll, men hon har även hyrts in som konsult till Yogia vid ett flertal tillfällen tidigare.
Det känns väldigt roligt att kunna ta steget att anställa en e-handelschef. Hittills är det bara jag i bolaget som har jobbat med de digitala bitarna och att nu kunna lämna över ansvarsområden samt ha ett bollplank känns fantastiskt bra. Nu kommer jag kunna fokusera mer på våra egna kollektioner vilket är det jag verkligen brinner för och Marika kommer sköta allt övergripande gällande e-handeln och alla våra flöden, säger Katarina Andersson och fortsätter:
Jag och Marika kompletterar varandra mycket väl då jag ofta går på magkänsla och är lite av en idéspruta. Hon är duktig på att sedan plocka upp bollarna, sortera ut vad som är relevant och göra verklighet av dem.
Marika har börjat med att se över och optimera företagets flöden. Det har handlat om intern- och extern kommunikation, frakt och leverans, avtal med leverantörer, marginaler och struktur på webben. Mycket av Marikas fokus har också riktats mot Yogias marknadsföringskanaler.
När ett bolag växer behöver man arbeta mer strukturerat. Vi har kommit en bra bit på vägen, men det finns alltid mer att utveckla och finjustera. Det är en ständigt pågående process, säger Marika Lundriksson.
Enligt Katarina finns det flera anledningen till att företagets försäljning steg med hela 43 procent i april, jämfört med samma period i fjol.
Nu i det väldigt speciella läget som vi befinner oss i med virussituationen har Yogia sett effekterna av att många spenderar mer tid hemma och vill ta tag i sin hemmaträning. Vi ser en stor ökning inom segmentet yogamattor men även inom annat såsom meditationskuddar, yogaoljor och annat som används för att finna ro, berättar hon och fortsätter:
Vi har satsat mycket på sociala medier detta året vilket har varit väldigt framgångsrikt för oss. Även våra nyhetsbrev ger oss mycket trafik och har bra konvertering. Något som också är otroligt viktigt för oss är att vi fortsätter vara personliga med "det där lilla extra" till alla våra kunder trots att vi växer.
Företaget avslöjar att Yogia nu planerar att expandera till Norge, och en bredare internationell utrullning är inte utesluten.
Vi ser över lite olika vägar att gå för att växa ytterligare. I dagarna skaffade vi ett VOEC-nummer, norskt momsregistreringsnummer för e-handlare, som vi ser som en stor möjliggörare för att gå in ordentligt på den norska marknaden. Vi har även sett att våra brittiska kollegor i branschen nu har lagt ner sin verksamhet vilket gör att det finns ett hål i marknaden som kan vara intressant att undersöka vidare, säger Marika Lundriksson.
Något vi också tittar på är B2B med ett återförsäljarled gällande våra egna produkter och klädkollektioner. Vi har redan en del trogna återförsäljare idag men det finns en hel del som vi kan utveckla där om det är den vägen vi väljer att gå. Initialt har flera större investeringar gjorts vilket har gjort att vår lönsamhet också är en punkt som vi har fortsatt att arbeta med. Bottenraden är viktigare än omsättningen, det spelar ingen roll hur mycket vi växer i omsättning om vi i slutändan inte tjänar några pengar.
Under 2019 steg omsättningen med 36 procent och landade på 6,7 miljoner kronor. Företaget lyckades även vända det tidigare negativa rörelseresultatet (EBIT) från minus 155 000 kronor under 2018 till plus 38 000 kronor i fjol, en ökning på cirka 125 procent.