ANNONS

Hon driver e-handel från New York - slår 10 miljoner: "Fantastiskt"

Mathilda Wibom Westerberg, medgrundare och vd på Juniper

Drömmen om boutiquehotell blev till en framgångssaga.

ANNONS

Den 5 mars 2019 lanserades e-handeln Juniper av Mathilda och Jacob Wibom Westerberg. De tog sikte på marknaden för premiumprodukter för hemmet, framför allt sängkläder, som ska skapa den där känslan man får på ett litet, exklusivt boutiquehotell.

De verkar onekligen ha träffat rätt. För under 2022 nådde man för första gången 10 miljoner kronor i omsättning.

Vi hade ett väldigt fint år och vi har fortfarande höga förväntningar på 2023 när det kommer till tillväxt, berättar Mathilda Wibom Westerberg, vd på Juniper, för Ehandel.

Vad har varit de stora kostnaderna under 2022?

Pressade marginaler är den stora boven i resultatet. Sen lägger vi relativt mycket på "paid marketing" i förhållande till hur litet företaget här. Men det är en investering också. Nu har vi nått en hög varumärkeskännedom och förhoppningen är att det ska resultera i att Juniper växer som företag. Under 2022 har vi också professionaliserat hur vi jobbar med våra meta. Vi gör mer analys av vad som går bra och inte bra. Vågar trycka mer på kanalerna som fungerar bäst och även att testa lite mer än tidigare.

I år passar man även på att både byta plattform och sjösätta en helt ny hemsida, för att stötta bolagets tillväxtresa.

Den kommer att förbättra upplevelsen för våra kunder, så det ska bli superkul att lansera. Vi siktar på slutet av april, början av maj. Samtidigt byter vi plattform från Woocommerce till Shopify.

Varför byter ni plattform?

Vi valde Woocommerce när vi lanserade för att vi kunde skräddarsy kundresan på hemsidan på ett annat sätt. Men i dag erbjuds det även via Shopify, som också har ett mer användarvänligt backend. På Woocommerce behöver man kunna koda, eller ta hjälp av utvecklare, och jag sitter inte på den kompetensen. Shopify är ett modernare verktyg både för kunden och för backend. Men Woocommerce passade oss perfekt i starten.

Tittar vi lite närmare på Junpiers resa så kan vi snabbt konstatera att de haft en stabil tillväxt genom åren. Det är ingen raket vi talar om, men varje år har medfört en märkbar försäljningsökning. Detta även nu i tider där kunderna håller hårdare i plånböckerna. En imponerande bedrift, då Junipers produkter, och prislappar, tillhör premiumsegmentet.

Även om man håller hårt i plånboken just nu, så tror jag att man vill investera i produkter som har en stor inverkan på ens liv. Sömnen, rutinen i badrummet och morgonrutinen är stora delar av ens vardag och många ser ett värde i att investera i sig själva och produkter som håller länge, säger Mathilda Wibom Westerberg.

Så skapar man lojala kunder

Man har även lyckats locka en lojal kundbas, som gärna återkommer och handlar igen. Även fast man befinner sig i sällanköpssegmentet. Och behövde höja priserna under 2022, när råvarupriserna gick upp markant.

Men vi höjde inte i relation till prisökningen på råvarorna, så därför blev våra marginaler lite pressade. Där har vi en transparens ut mot våra kunder, som förklarar vad som driver prisförändringen och hur värdekedjan ser ut. Sen tror jag att anledningen till att vårt 2022 gick så bra ekonomiskt, trots en orolig omvärld, är att vi har väldigt nöjda kunder både gällande produkt och service.

Hon berättar även att den nära relationen till kunderna hjälpt bolaget vid produktutveckling, att kunna göra små förbättringar hela tiden.

Jag tror att man kan göra så mycket mer än att bara sälja en produkt. Vi tittar på hur hela upplevelsen med Juniper kan vara. Det ska kännas som ett boutiquehotell. Man kan ringa om sin beställning, fråga om färgval och nu också beställa tygprover kostnadsfritt, för att se hur färgen matchar i sovrummet. Alla små förbättringar i service och produkt uppskattas mycket av kunderna.

Bolaget kommunicerar också mycket och direkt med sina kunder, för att få en mer personlig kontakt.

Det är en grej som också har gjort oss framgångsrika, hur vi jobbar med CRM. Vi fortsätter hela tiden att bygga på den personliga kontakten med våra kunder. Vi skickar ut nyhetsbrev två gånger i veckan och varje gång får jag ett tiotal svar. Det blir en fin dialog där kunderna hör av sig och säger saker som "hoppas ni har en fin dag, i dag ska jag bädda med de nya sängkläderna" eller "jag har spanat in den där nya morgonrocken".

Driver bolaget från New York

Vad som kanske är lite extra spännande med Juniper är att bolaget drivs på distans. Mathilda och Jacob bor nämligen på Upper West Side i New York. Men det verkar inte ha varit några hinder för framgångsresan.

Vi flyttade i mars 2020, precis innan Covid slog till. Vi hade samtal med logistikpartners, möten med revisor och förklarade att vi skulle köra digitala veckomöten. Sen när hela världen stängde ned så var plötsligt det som gällde för mig och mina partners också för alla andra. Det har inte varit så komplext som man kan tro. Men det blir mötesintensiva förmiddagar eftersom vi ligger sex timmar bakom. Men då får man lite andrum på eftermiddagarna och kan jobba med olika projekt, bokföring, produktutveckling och skapa content. Jag har till och med lyckats byta logistikpartner och fabrik härifrån.

Kan man ana att det blir en USA-lansering för Juniper framgent?

Jag hoppas att kunna lansera Juniper i USA om inte alltför lång tid Men det är en stor investering och mycket att tänka på. Allt från produktinformationen till alla etiketter som ska se annorlunda ut, hur lagret ska fungera och så vidare. Så att lansera i USA finns absolut på kartan, men det kommer inte ske här och nu.

Istället är nästa steg som hägrar en fysisk butik i Stockholms innerstad. Arbetet med att hitta en lämplig lokal pågår för fullt. Tanken är att kunna slå upp portarna någon gång under 2023.

Vi vill öppna en butik som är som ett boutiquehotell, så att de som vill se våra produkter och handla i butik får den möjligheten. Där ser vi en stor potential. En annan dröm hade varit att ha två till tre retailpartners som rimmar med varumärket och hitta ett långsiktigt samarbete. Men med den egna butiken ser vi möjligheten att bygga varumärket Juniper, komma närmare kunden och skapa värde. Vi kan bjuda på kaffe, anordna en vinkväll och bredda vårt "brand".

Siktar mot 100 miljoner - och ett hotell

Det händer och sker mycket kring Juniper nu, alltså. Och mer ska det bli. Målet är att bli ungefär tio gånger så stora som man är i dag, men det ligger fortfarande långt in i framtiden. Särskilt när man valt att varit väldigt sparsamma med att ta in kapital, 4 miljoner för att vara exakt, jämfört med många andra aktörer i branschen.

Ska man göra den där snabba tillväxtresan så behöver man mycket kapital. Vi har valt att ta in lite mindre kapital och ha en stadig tillväxt. Det är en tryggare väg framåt. Men vi hoppas att vi ska växa med 50 procent varje år de kommande åren - det hade varit helt fantastiskt. Sen har jag ett kommersiellt mål på sikt att nå 100 miljoner kronor i omsättning. Att kunna öppna ett eget boutiquehotell, inrett med Juniperprodukter, vore också en dröm, avslutar Mathilda Wibom Westerberg.

LÄS ÄVEN: 2,5 miljoner kronor med hållbarhet i fokus

Nils Lund
nils@ehandel.se