E-handlaren Bagaren och Kocken har lagt ett tufft år bakom sig, med både röda siffror och vd-avhopp. Nu har man dock en permanent ersättare på plats. Det blir Charlotta Svarfvar, som varit tillförordnad under våren och sommaren, som kniper posten.
Hon rekryterades till bolaget i april 2020 som sortiment- och inköpschef. Drygt tre år senare är det alltså dags för nästa kliv på karriärstegen.
Jag blev väldigt glad över att få möjligheten. Som sortiment- och inköpschef hade jag väldigt bra insikt i verksamheten redan innan, så det var inte ett särskilt stort steg för mig att ta över som vd temporärt. Det var en naturlig fortsättning. Vi hade haft ett ganska speciellt år bakom oss där vi lagt mycket energi på att avveckla Robotexperten, ett för oss historiskt viktigt affärsområde. Att samtidigt parera en vikande efterfrågan och pressade marginaler var såklart tufft, säger Charlotta Svarfvar till Ehandel.
Att kliva in i det läget var förstås inte lätt, men också en sporre.
När man har varit med i många år så vet man att det går upp och ned i perioder. Marknadssituationen var heller inte unikt kopplat till Bagaren och Kocken, utan hela e-handeln, och handeln i stort, har haft väldigt höga toppar och djupa dalar det senaste året. Jag triggas av problemlösning, att fightas och kriga och få med mig organisationen. Det har varit utmanande, men också utvecklande.
Har vänt rött till svart
Fjolåret slutade med en omsättning på 823 miljoner kronor, efter att ha passerat miljarden året innan. Dessutom vändes svarta siffror till en förlust på 16,7 miljoner kronor. Något man "inte alls var nöjda med". I år är det dock annat ljud i skällan.
Vi har likt många andra aktörer i branschen påverkats av den minskade efterfrågan och pressade marginaler. Men förra årets negativa resultat grundar sig till stor del i nedmonteringen av Robotexperten. I år så ligger vi plus/minus noll i omsättning och har svarta siffror på nedersta raden, säger Charlotta Svarfvar och fortsätter:
Vi har gjort flera saker som gör att vi ser ljust på framtiden. Försäljningstillväxten och lönsamheten har förbättrats kraftigt månad för månad. Det är självklart väldigt glädjande att alla i organisationen får utdelning för det hårda arbete som lett oss fram till detta.
Hur lyckades ni vända förlusten till vinst?
Ska jag peka på några saker så är det att vi har renodlat verksamheten. Vi lade ned Robotexperten under 2022 och våren 2023. En renodling gör att man får mer kraft i kärnverksamheten. Sen har vi jobbat väldigt mycket med prissättning och prisstrategi för förbättrade marginaler. Vi har också anpassat verksamheten utifrån förändrade förutsättningar.
Vad har ni ändrat konkret i prisstrategin?
Det ena är att vi har lyckats få igenom prishöjningar från leverantör till konsument. Sedan har vi jobbat med en ny prisstrategi, där vi tänkt till kring hur vi prissätter olika typer av produkter. Vi har dessutom bytt prisrobot och i slutänden lyckats förbättra våra produktmarginaler.
Precis som många andra bolag har man gjort nedskärningar för att få ordning på kostnaderna.
Vi har jobbat med olika typer av effektiviseringar. Vi har minskat på personal och jobbat mer datadrivet.
"Vill befästa oss som experten"
Att jobba mer datadrivet är dock en punkt som ställt till det för många andra e-handlare. Där har man suttit med pris- och inköpsrobotar som istället själpt mer än de hjälpt när de agerat på data från tidigare år. Något som haft en mycket negativ inverkan när marknaden är så volatil som den är just nu. Men Bagaren och Kocken har hittat en lösning som fungerar.
Vi jobbar inte med automation på det sättet. Vår ägare, Egmont, har investerat stort i att stötta sina e-handelsbolag att kunna fatta beslut utifrån mer insikter och har samlat mycket data på ett och samma ställe. Det gör att vi kan se orderlönsamhet på ett helt annat sätt än tidigare, hela vägen ned på produktnivå. Även utifrån marknadsföring, frakt och så vidare. Utifrån det kan vi sedan fatta mer datadrivna beslut.
Vad är nästa steg, ska ni hitta tillbaka till där ni varit tidigare eller trampa en ny väg framåt?
Vi är trygga i vår positionering och därför var en renodling viktigt för oss. Vi vill befästa oss som kategoriexperten, med nördiga och härliga produkter inom kök. Just passionen inom köket är viktig för oss. Det handlar jättemycket om att med content och marknadsföring driva kulturen med matintresset och passionen framåt, säger hon och fortsätter:
Jag tror att konkurrensen kommer att öka både från generalister och marknadsplatser. Men det är inte där vi ska vara. Vi tror på att ta en mer nischad position.
Men helt klart är i alla fall att den där miljarden, som passerades 2021, hägrar igen i framtiden. Men vägen dit ska inte kantas av nya förluster.
Vi vill utveckla verksamheten på ett sunt och förnuftigt sätt, med lönsamheten i främsta rummet. Men det är klart att vi vill vara ett miljardbolag igen, avslutar Charlotta Svarfvar.