Matsmart har har hittat ett nytt affärsben att stå på. E-handlaren, som räddar och säljer livsmedel och snacks, lanserar nämligen en prenumerationstjänst för det sistnämnda.
Vi har sett i vår data att det varit företag som handlat hos oss och vi har även fått en hel del förfrågningar från bolag som velat ha leveranser från oss till jobbet, säger Josefin Eslander, ny affärsutvecklingschef på Matsmart, i en kommentar.
Den riktar sig till företag, har fått namnet "Sveriges smartaste fika"och kommer att erbjudas i tre olika storlekar för arbetsplatser med olika antal anställda.
Det ställer andra krav att leverera till företag. Framförallt behöver leveranserna anpassas, att använda lösningar för privatpersoner med leveranser kvällstid funkar såklart dåligt för arbetsplatser. Även företagsvänliga betallösningar behövs - och så måste det vara tidseffektivt och enkelt att beställa.
Det är Matsmart själva som bestämmer vilka räddade varor som ingår i respektive leverans. Och valen baseras på undersökningar om vilka snacks som fungerar bra på jobbet.
Vi har samlat in en hel del insikter och gjorde även en pilot när vi förstås plockade in en hel del feedback. Det man kan säga generellt är att olika typer av mellanmålsbars, kakor och riskakor med olika pålägg som nötsmör och röror är populärt. Men även nötter och te vill folk gärna ha för att fylla på med energi och hålla sig pigga på jobbet.
"Det är en dröm att lösa"
Den nya tjänsten är startskottet för vad som kommer att bli fler lanseringar framgent. Och något som Josefin kommer att vara ansvarig för i sin nya roll. Hon har tidigare varit chef för det nordiska teamet, innan hon nu blivit affärsutvecklingschef för Matsmart.
Allt är förstås inte offentligt. Men en lite mer långsiktig satsning och utmaning som vi gärna hade velat knäcka handlar om att ta hand om överskott av färsk- och frysvaror. Inom de segmenten finns utmaningar med svinn och det klart att det är en dröm att kunna lösa återcirkulerandet av de varorna, avslutar hon.