ANNONS

Hon är i frontlinjen av influencer marketing: “Branschen är fortfarande omogen”

Apollonia San Contreras (foto: Amelia Barklid)
ANNONS

Branschkollegorna hjälps åt att hitta "best practice".

“Jag har alltid haft ett ben i tech och det andra i marknadsföring – det bästa av två världar enligt mig”.

Så inleder Apollonia San Contreras när hon ska berätta hur hon hamnade där hon är i dag. Under de senaste åren har influencer marketing-stjärnan vid flera tillfällen hyllats för sin talang, bland annat genom att placera sig på listor som Resumés “100 talanger under 30” och Veckans Affärers “Sveriges 1010 topptalanger”.

Apollonias bana inleddes som marknadsassistent på IBM. I dag är hon Markering Activation-ansvarig på Hövding och hanterar PR-frågor på Endbright - uppdrag hon varvar med att driva en karriärpodd, rodda styrelseuppdrag och ett kvinnligt nätverk, samtidigt som hon då och då är ute och föreläser om influencer marketing.

Jag har alltid varit mån om att bygga mitt nätverk, vilket är den röda tråden i allt jag gör då jag älskar människor och kommunikation, säger hon till Influens.se.

På vilket sätt är du aktuell inom influencerbranschen just nu?

Influencer marketing har en viktig och tydlig plats i vår mediemix så jag spenderar många timmar i veckan med att jobba med just influencers för att se till att vi får ut våra budskap på rätt sätt via deras plattformar.

Apollonia är också aktuell med en kurs i hur man lyckas med influencer marketing.

Sex års erfarenhet nerbantat i en kurs med konkreta verktyg och checklistor på hur man bland annat tar fram en strategi samt hur man gör ett samarbete från A till Ö, sammanfattar hon, och fortsätter:

Det känns så galet, nu när jag tänker efter. Tiden går så fort och branschen förändras hela tiden.

Vilka utmaningar ser du i samarbetet mellan varumärken och influencers?

Från ett företagsperspektiv skulle jag nog säga att de största utmaningarna är att varumärken inte vågar släppa kontrollen. De måste lita på att influencers kan sitt jobb och vet vad som går hem hos målgruppen. Samt att varumärken förväntar sig stordåd på första nedslaget. Genomslaget sker sällan över en natt och just därför är det viktigt att jobba långsiktigt.

Från ett influencerperspektiv så tror jag att den största utmaningen är att branschen fortfarande är omogen. Den har ännu inte professionaliserats då många influencers tror att samarbetet är över efter sekunden de har publicerat inlägget. Jag tror att både influencers och varumärken hade gynnats av att influencern jobbade likt en byrå där fokus även läggs på förberedelser och briefen i sig, själva aktiveringen samt utvärdering. Från A till Ö helt enkelt.

Som i alla unga branscher finns det nötter att knäcka även inom influencer marketing. Flera influencers har efterfrågat tydligare ramverk för exempelvis hur samarbeten ska reklammarkeras, hur man ska tänka kring att visa upp barn i sociala medier, hur mycket man ska ta betalt, och så vidare. På samma sätt trevar även varumärkena, det vill säga influencerns uppdragsgivare, sig fram just nu.

Jag tror som sagt att influencerns roll behöver professionaliseras. Det är fortfarande väldigt vanligt, trots att utvecklingen går så fort, att en influencer glömmer bort att publicera i tid, tar lång tid på sig att återkoppla och ibland kan det till och med vara så att man som varumärke inte får en utvärdering efter samarbetet.

För att möta utmaningarna och samtidigt utveckla sina samarbeten med influencers, har Apollonia inlett ett slags informellt samarbete med andra som är i samma roll som hon själv.

Vi är ett gäng branschkollegor som ganska ofta bollar kring allt från prisbild, way of working och best practice för att undvika att jobba med ”fel” influencers. Dagens marknadsavdelningar är extremt upptagna och då är det skönt att slippa gå på dessa minor som bara tar energi och tid.

När Apollonia får frågan om vilka trender hon ser inom influencer marketing just nu så lyfter hon liveshopping och en ökad efterfrågan på influencers som är specialiserade inom en viss nisch, men också vikten av att arbeta långsiktigt. Av allt att döma går de tidigare så populära engångssamarbetena allt mer mot att varumärken i dag vill bygga relationer med de influencers de jobbar med.

Förhoppningsvis är detta en trend som är här för att stanna. Många har förstått att ett långsiktigt samarbete med många nedslag ger ett bättre resultat. Och det är också så många influencers föredrar att jobba!

Under intervjun återkommer Apollonia vid ett flertal tillfällen till att influencerbranschen behöver professionaliseras. Fortfarande finns det en del missuppfattningar som man som aktiv i branschen tvingas hantera.

Man är ju så trött på att höra dessa kommentarer som ”influencer marketing funkar inte” - för det gör det. Om man gör det på rätt sätt!

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se